Informacje biograficzne. Gabriel Charitonowicz Popow

Jesienią ubiegłego roku pierwszy burmistrz Moskwy Gavriil Popov skończył osiemdziesiąt lat. Ta niewątpliwie inteligentna i utalentowana osoba jest autorką wielu prac naukowych i nadal prowadzi aktywne życie społeczne. Jednak stosunek do niego był dość niejednoznaczny. Niektórzy całkowicie podzielają jego poglądy polityczne i są gotowi rozpocząć zapoczątkowane przez niego przemiany. Inni jednak gorąco potępiają pomysły pierwszego burmistrza Moskwy i uważają je za niedopuszczalne. Biografia Popowa przeplatała najbardziej niesamowite wydarzenia, które uczyniły go jedną z najsłynniejszych postaci XX wieku. Kim on naprawdę jest, pierwszym burmistrzem Gavriilem Kharitonovichem? Nasz dzisiejszy artykuł poświęcony jest odpowiedzi na to pytanie.

Krótki opis Popowa

W prasie człowiek ten nazywany jest zawsze pierwszym burmistrzem Moskwy, ale w rzeczywistości ten okres w jego karierze trwał tylko rok. A sam Popow nigdy nie uważał tego etapu za bardzo ważny, ale wyjaśnił, że podczas swoich rządów w stolicy zrobił wszystko, aby uniemożliwić komunistom powrót do władzy i wejście na ścieżkę reform. Następnie sam przekazał władzę w ręce następcy i kontynuował swoją działalność na różnych stanowiskach.

Sam Gavriil Kharitonovich uważa się przede wszystkim za ekonomistę i ma doktorat. Jest także wybitnym przywódcą ruchu demokratycznego, który faktycznie wprowadził go na falę przemian w polityce. Jednocześnie nadzoruje tę, którą stworzyli niegdyś George Bush i Michaił Gorbaczow. Kształci strategów politycznych, którzy otrzymują jednocześnie dyplomy rosyjskie i amerykańskie. Popow uważa, że ​​przyszłość nie tylko Rosji, ale całego świata leży w rękach tych specjalistów.

Od sześciu lat nazywany jest „pierwszym zastępcą mera Moskwy”. W rządzie moskiewskim faktycznie pełni funkcję doradcy burmistrza Sobianina, ale wśród społeczeństwa uchodzi za zastępcę arbitra losów stolicy.

Dziś jest znanym politykiem, posiadającym wiele tytułów i stanowisk honorowych. Jest m.in. doktorem honoris causa dwóch amerykańskich uniwersytetów, honorowym obywatelem Tokio i Seulu, a także przewodniczącym greckiej wspólnoty Pontos. To nie jest cała lista tytułów Popowa, ponieważ w ciągu swojego długiego i aktywnego życia udało mu się wyróżnić także jako naukowiec i publicysta.

Życiorys

Pierwszy burmistrz Moskwy urodził się w stolicy jesienią trzydziestego szóstego roku ubiegłego wieku. Ze względu na narodowość jest Grekiem, a oboje jego rodzice pochodzą z regionu Azowskiego. W chwili narodzin syna studiowali na uniwersytetach w Moskwie.

Po ukończeniu studiów rodzina przeniosła się do Nowoczerkaska, gdzie Gavriil Kharitonovich mieszkał do siedemnastego roku życia. Nauka w szkole była dla niego dość łatwa, więc nikogo nie zdziwiło, że wchodząc na uniwersytet, miał w rękach złoty medal. Sam Popow wspominał później, że nie mógł zdecydować o swoim przyszłym zawodzie, ale o jego losie zadecydował przypadek. W tym czasie po opublikowanym dziele Stalina toczyły się w kraju prawdziwe debaty na temat ekonomii. Młody człowiek był bardzo zainteresowany tym pytaniem i złożył podanie na Wydział Ekonomii Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego.

Podobnie jak w szkole, nauka przychodziła mu z łatwością. Gabriel Kharitonovich otrzymał dwa stypendia i po ukończeniu studiów kontynuował naukę w szkole wyższej. W tym samym czasie Popow zaczął posuwać się wzdłuż linii Komsomołu, co znacznie pomogło mu w nauce. W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku obronił rozprawę doktorską i został najmłodszym doktorem nauk ekonomicznych w Związku Radzieckim.

W następnej dekadzie przyszły pierwszy burmistrz Moskwy Popow kierował kilkoma różnymi wydziałami na swoim rodzimym uniwersytecie. A do 1980 roku objął kierownictwo całego wydziału ekonomii.

Kilka słów o życiu osobistym

Pierwszy burmistrz Moskwy Gavriil Popov rzadko mówi w wywiadach o swojej rodzinie. Stara się unikać takich rozmów, ale dziennikarze mogą przytoczyć kilka faktów z życia osobistego tej słynnej osoby publicznej.

Wiadomo, że Popow od dawna jest szczęśliwym małżeństwem. Jego żona posiada również wykształcenie ekonomiczne i stopień naukowy profesora.

W małżeństwie mieli dwóch synów - Wasilija i Kharitona. Różnica wieku między nimi wynosi dwa lata. Oboje dzieci Popowa studiowały w USA, a najmłodszy syn pracuje dziś z ojcem na Międzynarodowym Uniwersytecie Moskiewskim.

Działalność społeczna G. Kh. Popowa w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku

Gabriel Kharitonovich zawsze starał się być zajęty dużą ilością pracy i pokazywać się w różnych obszarach działalności. Pracując na Moskiewskim Uniwersytecie Państwowym prowadził nie tylko wykłady, ale także dodatkowe seminaria z zakresu ekonomii ZSRR.

Popow zawsze interesował się pracą naukową, dlatego okresowo współpracował z Akademią Nauk. Pod koniec lat osiemdziesiątych objął stanowisko redaktora naczelnego czasopisma „Woprosy Ekonomiki”, w którym z sukcesem pracował przez cztery lata.

Mniej więcej w tym samym czasie po raz pierwszy zaproponowano Popowowi na stanowisko zastępcy ludowego ZSRR. Od tego momentu rozpoczęła się jego droga do administracji stolicy, która odegrała ważną rolę w życiu doktora nauk ekonomicznych.

Rok przed wyborem na burmistrza

W dziewięćdziesiątym roku Popow został wybrany do Rady Moskiewskiej. Dosłownie kilka miesięcy później został prezesem tego stowarzyszenia i na nowym stanowisku rozpoczął udane działania reformatorskie.

Warto zauważyć, że na stanowisku przewodniczącego Rady Moskiewskiej Gavriil Kharitonovich pokazał się z najlepszej strony. Dlatego też, gdy w porządku obrad pojawiła się kwestia alternatywnych wyborów na burmistrza stolicy, kandydatura potencjalnego menadżera wyłoniła się sama. Według wyników głosowania pierwszym burmistrzem Moskwy został G.Kh. Popowa, który piastował to stanowisko tylko przez rok.

Burmistrz stolicy

Działalność Popowa na stanowisku burmistrza nadal jest przez ekspertów niejednoznacznie oceniana. Wiele jego działań pozostało niezrozumiałych, co jednak nigdy szczególnie nie przeszkadzało Gavriilowi ​​Kharitonovichowi.

Co zaskakujące, istnieje wiele plotek na temat tego okresu w życiu pierwszego burmistrza. Nie wiadomo, na ile prawdziwe są one, ponieważ sam Popow nigdy ich nie komentuje. Na przykład w mediach często wspomina się, że burmistrz stolicy jako jeden z pierwszych dowiedział się o planowanym zamachu stanu i przekazał tę informację amerykańskim wywiadom. Oni z kolei byli zaniepokojeni ostrzeżeniem Jelcyna i Gorbaczowa. Co więcej, wiadomo, że w niespokojnym momencie Popow był absolutnie spokojny i nie podjął żadnych poważnych działań, jakby był pewien wyniku sytuacji. Nie da się jednak udowodnić ani obalić tego założenia.

W rzeczywistości Popow bardzo szybko porzucił dotychczasowe ideały komunistyczne i stał się inicjatorem zniszczenia dotychczasowych fundamentów. Dzisiejszy nieoficjalny pierwszy zastępca burmistrza Moskwy poprowadził ruch na rzecz burzenia pomników i zmiany nazw ulic w latach dziewięćdziesiątych. Osobiście był obecny przy rozbiórce dziedzictwa KPZR i podpisał dekrety o zmianie nazw placów, ulic i stacji metra. Proces ten nabrał ogromnych rozmiarów. Na przykład w ciągu roku zmieniono nazwy dziesięciu stacji metra. Warto zaznaczyć, że taka działalność często nie miała poparcia Moskali.

Spośród kontrowersyjnych inicjatyw Popowa znana jest jeszcze jedna. Dziennikarze twierdzą, że burmistrz stolicy przygotowywał projekt wynajmu Ogrodu Neskuchnego. Lokatorami mieli być przedstawiciele społeczeństwa francusko-sowieckiego, a kwota, jaką musieli płacić przez pięćdziesiąt lat, dosłownie zdumiała wszystkich kulturalnych ludzi - dziewięćdziesiąt dziewięć dolarów. Na szczęście projekt ten nie miał zostać zrealizowany.

Rok po swojej znaczącej nominacji Popow oficjalnie podał się do dymisji i przekazał kontrolę nad stolicą swojemu następcy, Jurijowi Michajłowiczowi Łużkowowi.

Życie po odejściu ze stanowiska burmistrza

Po rezygnacji dzisiejszy nieoficjalny pierwszy wicemer Moskwy nie stracił wpływów w administracji stolicy. Dziennikarze twierdzą, że zawsze był gdzieś blisko burmistrzów i był ich najbliższym doradcą.

Oficjalnie życie towarzyskie Popowa było bardzo bogate, ponieważ udało mu się połączyć działalność na różnych stanowiskach. Niemal jednocześnie stał na czele Międzynarodowego Związku Ekonomistów i Międzynarodowego Uniwersytetu Moskiewskiego. Ta ostatnia uczelnia nie miała w latach dziewięćdziesiątych odpowiednika, była bowiem pierwszą niepaństwową uczelnią tej rangi.

Dziś Gabriel Kharitonovich jest aktywnym członkiem i liderem wielu stowarzyszeń publicznych. Wielu z nich jest związanych z ekonomią, innych z polityką, a jeszcze inni z jego etnicznymi korzeniami.

Trochę o polityce

Światopogląd polityczny Popowa często jest atakowany przez innych polityków, dziennikarzy, a nawet zwykłych ludzi. Pomimo tego, że ma znaczne zdolności oratorskie, jego pomysły wydają się wielu dziwne.

Podczas swojej kadencji burmistrza aktywnie wspierał Jelcyna, wierząc, że doskonale odpowiada on wyobrażeniom ludu o dobrodusznym dżentelmenu. Popow niejednokrotnie powtarzał, że sami ludzie nie dążą do zmiany swojego życia na lepsze, co oznacza, że ​​chcą zrzucić odpowiedzialność na kogoś innego. Jednocześnie przekonywał, że Rosjanie są w stanie zaakceptować każdego przywódcę, który stworzy warunki niezbędne do ich istnienia.

Na początku XXI wieku to Gabriel Kharitonovich stał się osobą, która z całą mocą skrytykowała działania rządu mające na celu przezwyciężenie kryzysu i opublikował książkę, w której usprawiedliwiał zdrajcę generała Własowa. Przedstawił swoje działanie w zupełnie innym świetle niż było to w zwyczaju, co nie mogło nie spowodować

Jednocześnie Popow stał się jednym z twórców przemian społeczno-gospodarczych, które miały całkowicie zmienić nie tylko rosyjską rzeczywistość, ale całą strukturę świata.

Globalny podział świata oczami pierwszego burmistrza

Popow otwarcie przekonuje, że nadszedł czas na utworzenie rządu światowego, który całkowicie zmieni układ sił na planecie. Gabriel Kharitonovich opracował nawet cały program składający się z kilku punktów, które wywołują negatywną reakcję wielu osób publicznych. W tym artykule przedstawimy tylko kilka z najbardziej kontrowersyjnych zapisów tego programu.

Popow proponuje na przykład ścisłą kontrolę liczby urodzeń dzieci. Proponuje stworzenie systemu, w którym liczba nowych obywateli powinna być uzależniona od zamożności i poziomu rozwoju kraju. Ponadto proponuje monitorowanie mutacji genetycznych i chorób dziedzicznych nienarodzonego dziecka już na etapie embrionalnym. Jeśli takowe istnieją, jego narodziny będą niemożliwe. W przyszłości pula genowa narodu ma zostać oczyszczona poprzez aborcję i sterylizację, w tym także przymusową.

Ponadto Popow uważa, że ​​nie wszyscy obywatele powinni mieć równe prawa wyborcze. Tylko zamożni i aktywni członkowie społeczeństwa mogą dostąpić takiego zaszczytu.

Publikacje

Przez lata swojego życia Popow napisał wiele książek, ale prawie wszystkie z nich można zaliczyć do skandalicznych. Przykładowo jedna z publikacji poświęcona jest wojnie 1945 roku, która jawi się czytelnikom w zupełnie dziwnym świetle, a Stalina praktycznie utożsamia się z Hitlerem.

Wniosek

Dziś Popow jest nieoficjalnym pierwszym zastępcą burmistrza. Jego rozkazów nie znajdziesz w rządzie moskiewskim, ponieważ działa on dobrowolnie. Jednak Gavriil Kharitonovich utrzymuje bliskie stosunki z wieloma przywódcami politycznymi i osobami publicznymi. W ich społeczeństwie można go na przykład zobaczyć na pierwszym Pucharze Burmistrza Moskwy.

Niezależnie od tego, jak różni ludzie oceniają działalność Popowa, nie można zaprzeczyć, że wniósł on znaczący wkład w życie polityczne i społeczne Rosji ostatniego stulecia.

Radziecki ekonomista i rosyjski polityk. Jeden z czołowych przywódców ruchu demokratycznego w ZSRR i Rosji przełomu lat 80. i 90. XX wieku, zwolennik reform demokratycznych w kraju. Przewodniczący Moskiewskiej Rady Deputowanych Ludowych (1990-1991), pierwszy burmistrz Moskwy (1991-1992). Po rezygnacji ze stanowiska burmistrza został założycielem i rektorem Międzynarodowego Uniwersytetu w Moskwie. Od września 2011 r. – doradca burmistrza Moskwy S.S. Sobianina.

Doktor nauk ekonomicznych (1970, kandydat 1963), profesor (1971). Członek Rosyjskiej Akademii Nauk Przyrodniczych (1991), członek rzeczywisty Akademii Twórczości i członek honorowy Międzynarodowej Akademii Zarządzania.

Urodzony w Moskwie w rodzinie studentów Akademii Timiryazev, agronom Khariton Gavrilovich Popov (1910-2004) i nauczyciel Feodora Georgievna Nikolaeva (1912-2009). Rodzice pochodzą z Greków z regionu Azowskiego, ojciec pochodzi z Czermalyka, matka pochodzi z Jałty (obwód doniecki).

Liceum w Nowoczerkasku ukończył ze złotym medalem. Zauważył, że w jego wyborze przyszłych studiów ekonomisty dużą rolę odegrała dyskusja gospodarcza w kraju, zapoczątkowana publikacją dzieła Stalina „Ekonomiczne problemy socjalizmu w ZSRR”.

Absolwent Wydziału Ekonomii Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego. M.V. Łomonosow, specjalność ” nauczyciel ekonomii politycznej„(1954-1959, z wyróżnieniem), stypendysta Stalina i Lenina. Przez całe pięć lat studiów siedziałem przy tym samym biurku z przyszłym akademikiem Nikołajem Petrakowem. Ukończył tę samą uczelnię jako student (1959-1963), uczeń S.K. Tatura i L.Ya. W latach 1957 i 1960–1961 był sekretarzem Komitetu Komsomołu Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego.

Po ukończeniu studiów podyplomowych kontynuował pracę naukową na Wydziale Ekonomii Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego. Prowadził wykłady dotyczące głównych problemów teorii zarządzania (w szczególności zarządzania produkcją) oraz prowadził seminaria z teorii rozwoju gospodarczego ZSRR. W latach 1978-1980 był dziekanem wydziału. W latach 1973-1974 był także kierownikiem katedry w Instytucie Informacji Naukowej dla Nauk Społecznych Akademii Nauk ZSRR. W latach 80. - profesor na Wydziale Ekonomii Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego.

W latach 1991-2015 był rektorem Międzynarodowego Uniwersytetu w Moskwie.

Nazwisko G. Kh. Popowa jest ściśle związane z utworzeniem Międzynarodowego Związku Ekonomistów i Wolnego Towarzystwa Ekonomicznego, którego jest prezesem od 1991 roku. Wkład naukowca w powstanie, a następnie rozwój podstaw zarządzania i biznesu wydawniczego został zauważony przez jego wybór na przewodniczącego Międzynarodowej Akademii Książki i Sztuki Książki oraz Międzynarodowej Akademii Biznesu.

Informacje osobiste

  • Doktor honoris causa Uniwersytetu Southern Utah (USA, 1991) i Dowling College (Nowy Jork, 1997), absolwent honorowego Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego. M. V. Łomonosow (1998).
  • Honorowy obywatel miast Tokio (Japonia), Seulu (Korea) i Maryland (USA).
  • Odznaczony Orderem Honoru („ za zasługi dla państwa i wielki wkład w rozwój demokracji”, 1996) i insygnia „Za zasługi dla Moskwy” („ za znaczące zasługi osobiste w tworzeniu i rozwoju publicznych stowarzyszeń ekonomistów, wieloletnią owocną działalność na rzecz stolicy", 2006).

Eseje

  • Dzieła zebrane w ośmiu tomach. - M.: Zgoda, 2006.
  • Technika pracy osobistej. - M.: Robotnik moskiewski, 1966 i inne publikacje
  • Problemy teorii sterowania. - M.: Ekonomia, 1970; wydanie 2. - M., 1974.
  • Naukowe podstawy zarządzania. - M., 1971
  • Problemy doskonalenia zarządzania. - Wilno, 1972
  • Metody kierowania produkcją socjalistyczną. - M.: Wiedza, 1973.
  • Efektywne zarządzanie. - M.: Ekonomia, 1976; wydanie 2. - 1985
  • Kompleksowa racjonalizacja zarządzania produkcją. - M.: Wiedza, 1987
  • Zarządzanie gospodarcze - do poziomu nowych wymagań. - M., 1987
  • Źródło problemów. - M.: Politizdat, 1989
  • Jak zarządzać gospodarką. - M.: Pedagogika, 1989.
  • Sposoby restrukturyzacji. - M.: Ekonomia, 1989
  • Błyskotliwość i bieda systemu administracyjnego. - M.: PIK, 1990
  • Znów w opozycji. - M.: Galaktika, 1994.
  • Czy Rosja będzie miała drugie tysiąclecie? - M.: Ekonomia, 1998
  • Notatki o wojnie. - M.: Olimp, 2005
  • Teoria i praktyka socjalizmu w XX wieku. - M., 2006
  • Trzy wojny Stalina. - M.: Olimp, 2007.
  • Przywołuję ducha generała Własowa. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2008.
  • Początki rosyjskiego nieszczęścia. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2008.
  • Materializacja widma komunizmu. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2008.
  • Błąd w projekcie. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2008.
  • Reformowanie tego, co niereformowalne. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2009.
  • „Wiek wilczarzy rzuca mi się na szyję”: przemyślenie losów Rosji w XX wieku. - M.: Wydawnictwo Tonchu, 2012. - 960 s. - 1000 egzemplarzy. ISBN 978-5-91215-082-1
  • W burzach epoki. M.: Wydawnictwo „Gazeta Ekonomiczna”, 2011r. – 832 s.
  • Pierestrojka Michaiła Gorbaczowa. - M.: Wydawnictwo Międzynarodowego Uniwersytetu, 2011.
  • Czterdzieści jeden - czterdzieści pięć. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2011.
  • Reformy Borysa Jelcyna (tworzenie rosyjskiej nomenklatury-oligarchiczny postindustrializm). M.: Wydawnictwo Międzynarodowego Uniwersytetu w Moskwie, 2012. - (Rzuca mi się na szyję stuletni wilczarz (przemyślenie historii Rosji XX wieku w dziesięciu książkach)). - 3000 egzemplarzy,
  • Świetna alternatywa XXI wieku. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2013. - 416 s.
  • Reformy Borysa Jelcyna. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2013.

Na podstawie materiałów z otwartej encyklopedii https://ru.wikipedia.org/

Publikacja z dnia 31 października 2016 r

80. rocznica śmierci naszego rodaka G.Kh Popowa – uczonego ekonomisty, filozofa i myśliciela, publicysty, wybitnego polityka i osoby publicznej w Rosji, pierwszego burmistrza Moskwy, szefa Stowarzyszenia Greków w Związku Radzieckim.

„...Jestem typowym Grekiem. Interesuje mnie wiedza” (G.Kh.Popov)

...Gawrij Charitonowicz Popow. Każdy z milionów Greków w Rosji, przestrzeni byłego Związku Radzieckiego, Grecji, Diasporze, pierwsze słowa, które kojarzą im się z imieniem naszego rodaka, z pewnością powie, że jest to mądry człowiek, który w swojej życiowej odysei, poświęcił się, podobnie jak jego wielcy starożytni współplemienny Arystoteles, Platon, Sokrates i inne greckie kolosy, wiedzę, myśli.

...Gawriil Kharitonovich będzie świętował swoją rocznicę poza domem w Moskwie, a okazuje się, że my, tysiące jego rodaków, którzy chcą mu pogratulować 80. urodzin, będziemy mieli okazję przekazać mu słowa gratulacji i życzeń jednemu z najmądrzejszych Greków na Ziemi, w drugiej połowie listopada, zaraz po jego powrocie do stolicy.

...Co osobiście cenię w naszym mądrym rodaku, jakie wnioski czerpię z komunikowania się z nim w formie osobistej i jego wykładów zgromadzeniowych na moim dziecku, Międzynarodowym Uniwersytecie w Moskwie, w siedzibie Wolnego Towarzystwa Ekonomicznego itp. .?

Zadziwia mnie planetarna natura jego procesu myślowego, jego wewnętrzna wolność.

Po naszych rozmowach na wiele pytań, na które nie znałem jednoznacznej odpowiedzi, mam jasne pojęcie, „skąd wszystko się bierze”, „kto za tym wszystkim stoi”.

...My, Grecy Rosji i przestrzeni poradzieckiej, możemy tylko żałować, że mając obok siebie takiego luminarza myśli, „przeszliśmy obok” jego lekcji Mądrości i Wolności.

...Niedawno ukazała się książka G.Kh. Popow „Pierwszy burmistrz Moskwy”. Czas spojrzeć Losowi w oczy. Książka ta przyczynia się do zrozumienia jednego z najbardziej krytycznych okresów w historii ZSRR i Rosji w XX wieku. Autor analizuje jego pracę jako przewodniczącego Rady Miejskiej Moskwy i burmistrza Moskwy oraz jego dojście do władzy.

31 października 2016 roku przypada 80. rocznica śmierci naszego godnego, mądrego rodaka Gabriela Charitonowicza Popowa, człowieka, który całe swoje życie poświęcił Wiedzy i Wolności.

Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin! Dużo zdrowia, abyś miał czas na wszystko, co zaplanowałeś, a także... podziel się swoją mądrością z rodakami, spotykaj się z nami częściej.

„Kluczowe zadanie Rosji (dokończenie wyjścia z biurokratycznego socjalizmu)”, „Problem rosyjskiej elity” oraz „Wielka potęga Rosji w XXI wieku”, „Myśli o przyszłości: planeta, Europa, Rosja” .

W dniu 6 września 2016 r. w Wielkiej Sali Międzynarodowego Uniwersytetu w Moskwie (Leningradzki Prospekt, 17) odbył się wykład zgromadzeniowy Przewodniczącego Rady Założycieli Uniwersytetu, profesora Gawriila Kharitonowicza Popowa, na temat: „ Myśli o przyszłości: planeta, Europa, Rosja”. Idea utopijnych socjalistów, reprezentujących ludzkość jako jedną rodzinę, czyli narodziny Nowej Cywilizacji, może zostać zrealizowana w najbliższej przyszłości. Jakie są ku temu przesłanki wśród kryzysów gospodarczych i katastrof ekologicznych? Jak narodziły się Nowe Cywilizacje? Czego można się spodziewać po współczesnej fali migracji ludów? Kim jest Homo Sapiens i jakie ma potrzeby? Dlaczego mechanizm obecnej demokracji populistycznej, skupionej na wybieranych na maksymalnie dwie kadencje, czyli 8–10 lat, władzę przedstawicielską i wykonawczą, sprawia, że ​​samo pytanie o odległą Perspektywę jest „niesystemowe”?

Te i inne ważne kwestie poruszył w swoim przemówieniu pierwszy burmistrz Moskwy Gawriil Charitonowicz Popow. Tradycyjnie doktor nauk ekonomicznych i przewodniczący Rady Założycieli Międzynarodowego Uniwersytetu w Moskwie profesor Gavriil Kharitonovich Popov wygłasza przemówienie powitalne dla studentów pierwszego roku, a we wrześniu wygłasza wykład bieżący dla studentów i gości uczelni. W tym roku temat wykładu: „Myśli o przyszłości: Planeta, Europa, Rosja” będzie kontynuacją serii artykułów publikowanych wiosną w „Moskiewskim Komsomolcu” oraz raportów prezentowanych na spotkaniach Wolnego Towarzystwa Ekonomicznego Rosji i Unii Międzynarodowej Ekonomistów. Przypomnijmy, że Gavriil Kharitonovich Popov opublikował ogromną liczbę publikacji i książek, w tym dziesięciotomową serię „Wilczarz stuletni rzuca mi się na szyję. (Przemyśleć losy Rosji w XX wieku)”, w tym takie książki jak: „Reformy Borysa Jelcyna (tworzenie rosyjskiej nomenklatury-oligarchicznego postindustrializmu), „Pieriestrojka Michaiła Gorbaczowa. Wyjdź z socjalizmu.”

…Nasza rozmowa z G.Ch. Popowem rozpoczęła się po jego wykładzie na Międzynarodowym Uniwersytecie w Moskwie we wrześniu 2014 r. Nasza rozmowa od 21 listopada 2014 do 6 września 2016. Miejsce spotkania – Międzynarodowy Uniwersytet w Moskwie.

21 listopada 2014. Międzynarodowy Uniwersytet w Moskwie. Spotkanie z naszym mądrym rodakiem, wybitnym rosyjskim ekonomistą akademickim, prezesem Wolnego Towarzystwa Ekonomicznego Rosji, prezesem Międzynarodowego Związku Ekonomistów, osobą publiczną, pierwszym burmistrzem Moskwy (stolicy ZSRR i Rosji), szefem Stowarzyszenia Greków w Związku Radzieckim, założyciel i rektor Międzynarodowego Uniwersytetu w Moskwie Gabriel Kharitonovich Popov.

W losach Gabriela Popowa wydarzyły się pozornie paradoksalne rzeczy. W wieku 22 lat, wcześniej radziecki Grek, absolwent Wydziału Ekonomii Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego. M.V. Łomonosow otworzyły się „błyszczące wyżyny” kariery nomenklatury. Stanowisko sekretarza Komsomołu (Komsomołu) w macierzystej uczelni głównego uniwersytetu państwa radzieckiego mogło stać się dla Gabriela Popowa idealnym punktem startowym na tej ścieżce kariery, przypomniałem sobie tytuł książki filozofa Aleksandra Zinowjewa, na „błyszczące wyżyny”. Jednak po chwili namysłu i posłuchawszy rady przyjaciela, syna wybitnego bolszewika Lena Karpińskiego, związał swoje życie z naukami ekonomicznymi.

...Umówiliśmy się na spotkanie z Gabrielem Charitonowiczem Popowem prawie trzy miesiące wcześniej, 2 września 2014 r., po jego tradycyjnym wykładzie zgromadzeniowym „ Kluczowe zadanie Rosji (dokończenie wyjścia z biurokratycznego socjalizmu)” w murach Międzynarodowego Uniwersytetu w Moskwie, którego jest prezesem i założycielem. Głównym „bóstwem” Gabriela Popowa, którego „czci” mój rozmówca, jest jego rodak, ucieleśnienie ideału prawdziwej mądrości, wielki starożytny grecki filozof Sokrates (Σωκράτης. 470/469 – 399 p.n.e. Ateny).

Władza i obywatel

- Gabriel Charitonowicz! W tej chwili jestem jakby przedstawicielem setek tysięcy Greków w Rosji i przestrzeni poradzieckiej, repatriantów ostatniej fali (koniec lat 80. – 90.) ze Związku Radzieckiego i dalej Przestrzeń radziecka - wszyscy Grecy zainteresowani opinią z pierwszej ręki. Pierwszy przywódca greckiego Związku Radzieckiego. Pana ocena aktualnej sytuacji na świecie, w Rosji, Grecji, Ukrainie, w greckim świecie za granicą, w Rosji i na przestrzeni poradzieckiej, wśród repatriantów.

...Na początek naszej rozmowy porozmawiajmy o Waszym tradycyjnym, poprzedzającym rozpoczęcie roku akademickiego, wykładzie montażowym na MMU. ...Pańskie słowa na temat stanu rzeczy w naszym państwie rosyjskim kierują nie tylko do studentów Międzynarodowego Uniwersytetu w Moskwie, ale także do społeczeństwa obywatelskiego Rosji. ...Czy odczuwasz reakcję władz? Czy rząd cię słyszy?

– Nie, nie odczuwam takiego odzewu ze strony władz. Faktem jest, że jak wiadomo, począwszy od 1992 r. odszedłem od władzy. Teraz skończyłem książkę („Pierwszy burmistrz Moskwy” – ok. NS), poświęconą właśnie latom 1990-1991, kiedy kierowałem Moskwą, kiedy główną kwestią była kwestia przebiegu rosyjskich reform. To wtedy kierownictwo rosyjskie nie zaakceptowało proponowanej przeze mnie opcji, którą w zasadzie zaproponował A.D. Sacharow. O jego projekcie dla Unii Europejskiej wiadomo wystarczająco dużo. W grudniu minie 25 lat od jego śmierci. Rosyjskie kierownictwo wybrało opcję reform, którą nazywam biurokratyczną. Ta wersja reform została później skorygowana i zmieniona, ale jej istota pozostała ta sama. Istota ta miała zapewnić dominację biurokracji w nowym statusie społecznym. Wszystko, co zostało zrobione w Rosji, miało na celu zapewnienie i utrzymanie władzy rządzącej biurokracji.

– Rok 1991 to rok fatalny. W jakim kierunku powinna podążać Rosja? Pod wieloma względami rok 1991 przypomina mi rok 1861. Gdyby Rosja poszła wówczas „amerykańską ścieżką”…

– Dla Rosji nie jest to nowość, bo po zniesieniu pańszczyzny była podobna sytuacja i podobnie Rosja porzuciła amerykańską ścieżkę reform rolno-chłopskich, przechodząc na drogę reform obszarniczych i wybrała tę drogę. Za ten wybór musiała zapłacić trzema rewolucjami (1905, luty i październik 1917 – ok. NS).

Paralele historyczne. Idea narodowa „Prawosławie. Narodowość. Autokracja".

…Teraz nie widzę niczego niezwykłego. W 1991 roku byłem absolutnie pewien, że prędzej czy później taki kurs doprowadzi do podobnego rezultatu. Nie mogłem wtedy wiedzieć wszystkiego szczegółowo, ale miałem ogólne pojęcie. Wierzyłam i nadal wierzę, że ten kurs odegrał pozytywną rolę. Po pierwsze, ocalono większą część Rosji. Jest to osiągnięcie na tle upadku i rozpadu innych imperiów i państw. Różne przykłady. Jugosławia. Czechosłowacja. Zachowanie Rosji jest wynikiem bardzo trudnym, i to znaczącym. Za duży sukces uważam prywatyzację znacznej części rosyjskiej gospodarki.

Ale co z Morał pytania? Drapieżny Czy prywatyzacja jest osiągnięciem i sukcesem? Efektem tej prywatyzacji było zubożenie ludności kraju. Miliony „upokorzonych i obrażonych”, miliony dzieci ulicy, bezdomnych.

– Generalnie myślę, że wszystkie problemy zostały rozwiązane. Sytuacja w Rosji jest obecnie taka sama, jak pod koniec XIX wieku. Kiedy Aleksander II miał rozpocząć nowe reformy. Nazywam to siedzeniem na dwóch krzesłach. Z jednej strony reformy burżuazyjne, z drugiej feudalizm. ...Teraz mamy zupełnie podobną sytuację. Jest taka część kraju, która opiera się na własnych siłach. Ale główna część nadal żyje w systemie socjalistycznym państwa. Edukacja, opieka zdrowotna, kultura, nauka mają formę państwowo-biurokratyczną. I w porównaniu z tą częścią, która tłumi wszystko. Teraz moskiewscy lekarze się spieszą. Wydawać by się mogło, że nie ma znaczenia, czy wycinany jest prywatny sektor medycyny. Państwo mianuje lekarzy dla ludności. Społeczeństwo tego potrzebuje, pójdzie do lekarzy, ale jeśli tego nie zrobi, przestanie do nich chodzić. Nie liczą się tu pragnienia ludności, ale to, czy biurokracja ma pieniądze, czy nie.

– ...Jesteś doradcą burmistrza Moskwy.

- To prawda. Otrzymuję gratulacje, ale w zasadzie nie podejmuję żadnych decyzji. Nikt się ze mną nie konsultuje. Dlatego na Twoje pytanie, czy mogę na kogoś wpłynąć, odpowiadam Ci absolutnie zdecydowanie. Nie mam dostępu do wyższych warstw rosyjskiego kierownictwa.

– Mimo to uważam, że Pańskie obszerne publikacje programowe w tym samym moskiewskim Komsomolcu docierają do uszu rosyjskich władców i społeczeństwa.

– Jestem skłonny sądzić, że biurokracja nie jest zainteresowana żadnymi publikacjami. Interesuje ją opinia przełożonych, które sprzeciwiają się jej, ale nie to, co pisze tam G.Kh.

– ...10 lat temu, gdy w rozmowie poruszyliśmy temat Twojego odejścia od władzy, pamiętam, że powiedziałeś, że decyzję podjąłeś łatwo, bez wahania. ...Być może ta decyzja była dla Ciebie łatwa, bo nie byłeś osobą sprawującą władzę, biurokrację, czy dyrektorem biznesowym, ale osobą siedzącą na fotelu - naukowcem, osobą publiczną.

– Mamy tu do czynienia z dwoma różnymi aspektami. Po pierwsze, o konkretnym przebiegu reform rządowych. Po pierwsze, stało się to łatwo, ponieważ nie zgadzałem się z reformami, które przeprowadził wówczas Jelcyn. Na Twoje pytanie, dlaczego mam się odrywać, odpowiem, że nie podoba mi się polityka. I kolejny mały aspekt jest czysto osobisty. Nie lubię być u władzy.

Choć miałem okazję szybko zrobić karierę rządową, partyjną.

– Wyrażę ogólną opinię setek tysięcy ludzi, którzy byli przekonani, że dla Borysa Jelcyna Ty, Gawrij Charitonowicz, w okresie jego powrotu do władzy, pierwszych latach panowania „cara Borysa”, byłeś jednym z pierwsze autorytety. Drzwi do jego biura były zawsze dla ciebie szeroko otwarte. Czy to nie prawda?

To była dla mnie trudna decyzja. Wiedziałem, że Jelcyn mnie szanował, że mnie uważał. Nie musiałem wtedy angażować się w sprawy rządowe. Trzeba było się od siebie oddzielić. Oprócz problemu ZSRR istniał drugi problem prywatyzacji. Mój sprzeciw wobec modelu, który przyszedł od władz. W Moskwie zacząłem reformę prywatyzacyjną inaczej. Bezpłatna prywatyzacja mieszkań, ochrona socjalna emerytów i rencistów. I tam, na szczeblu federalnym, trzeba było to zrobić. Ponadto byłem zwolennikiem reformy rolnej. Nie przepuścili jej. I wreszcie byłem przeciwny ponownemu tworzeniu Federacji Rosyjskiej na wzór ZSRR. Zjednoczenie różnych republik. Sądziłem, że temat kwestii narodowej zarówno w Rosji, jak i na świecie wyczerpał się. Wszystko trzeba było zrobić inaczej. Narody muszą być zorganizowane według systemu autonomii narodowo-kulturowych. Gdziekolwiek człowiek mieszka, musi wyznać swoje problemy narodowe na terytorium, na którym życie uważa za szczęście. Wtedy byłem zwolennikiem, aby wszyscy ludzie opisywali siebie według rodaków, tego jak się pozycjonują. Płaciliby podatki swoim rodakom tak samo, jak płacą je państwu i w związku z tym mieliby pewne wynikające z tego prawa. Uważałem, że powinniśmy skrócić czas nauki o jeden dzień, a piąty dzień poświęcić na naukę języka, historii i kultury. Co więcej, rób to gdziekolwiek jesteś. Rosjanin w Moskwie. Tatar. Myślę, że byłoby to w interesie wszystkich Tatarów. W końcu większość Tatarów mieszka poza Tatarstanem. I bez względu na to, jak rozwiążą problemy Tatarów w Tatarstanie, miliony Tatarów mieszkających poza Tatarstanem nie rozwiązują swojego problemu narodowego. Nierozwiązane pozostały problemy milionów Ukraińców i Białorusinów.

– Według najnowszego spisu ludności uderzające jest to, że setki tysięcy Ukraińców i Białorusinów gdzieś zniknęły. Zrusyfikowany? Podobnie jak miliony Rosjan na Ukrainie uległy „ukrainizacji”. ...Naszych greckich rodaków jest coraz mniej.

Podobna korespondencja. Spójrz na listę wszystkich.

– 12 lat temu, po opublikowaniu wyników spisu ludności w Rosji, pamiętam, że przyszedłem do Was z „krzykiem z serca” – pytaniem, dlaczego spis ludności w Rosji w październiku 2002 r. podał liczbę Greków na 98 tys. osób, a nie 150-170 tys. osób przewidywaliśmy my, Grecy. Pamiętam, jak słyszałem od Was, że w Rosji jest co najmniej 400 tysięcy Greków. Ale statystyki to skomplikowana sprawa. Pamiętam Twoje ówczesne słowa, że ​​podczas tego spisu nadal mogłeś zostać zarejestrowany jako Grek, ale twoi synowie najprawdopodobniej już nie.

– Nie wykluczam, że mnie też nie zarejestrowali jako Greka (śmiech). Nikt nie przyszedł, nikt nie dał mi formularza do osobistego wypełnienia. W końcu licznik musi dotrzeć do każdego domu.

– ...A najnowszy spis ludności w Rosji w 2010 roku wykazał już 85 tysięcy Greków.

– Podziękujmy, że nadal jesteśmy na ich liście.

– …Dlaczego w naszej Rosji nie dochodzi do skutku wszelkiego rodzaju reformy? Czy problemem jest efektywność rosyjskiej biurokracji menadżerskiej? Czy to sabotaż z jej strony, czy banalny nieprofesjonalizm, amatorstwo? Dlaczego „tam” nie ma moralności?!

– W Rosji istnieje gigantyczny problem kontynuowania reform w różnych obszarach, a co najważniejsze, w głównych obszarach życia codziennego. Nauka, kultura, edukacja. Wszędzie na tych obszarach dominuje biurokracja. Żarłoczne i nieskuteczne. Niestety, wśród przegranych zawsze są ludzie. Moralność, drogi rodaku, jest zawsze tam, gdzie jest wysoka kultura ludzka, kiedy dusza człowieka jest zakorzeniona dla planety, dla swojej ojczyzny, swojego ludu, a nie dla jego nienasyconego brzucha. ...Musi nastąpić zmiana władzy. ...Po zamachu stanu w 1991 r. konieczne było przeprowadzenie czystki we władzach, armii i Ministerstwie Spraw Wewnętrznych. Wtedy populista Jelcyn i naród byli towarzyszami podróży. Jelcyn ocalił sowiecką nomenklaturę, która była z krwi i kości. Ludzie stracili...

... Ty, Gavriil Kharitonovich, miałeś wszelkie możliwości uzupełnienia armii biurokratów z wyższych sfer. Na uniwersytecie w wieku 22 lat był Pan sekretarzem organizacji Komsomołu, co w statusie Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego było równoznaczne ze stanowiskiem sekretarza okręgowego komitetu Komsomołu. Można powiedzieć, że wpadliśmy w pułapkę nomenklatury.

– Idźcie do pracy w Komitecie Centralnym Komsomołu, Komitecie Centralnym partii i tak dalej, i tak dalej. Ale potem, na szczęście dla mnie, odbyłem rozmowę ze zmarłym Lenem Karpińskim. Znał mnie jeszcze, kiedy byłem na uniwersytecie. I po tej rozmowie zdecydowałem się na karierę naukową i pedagogiczną. Ze względu na charakter i wszystkie cechy osobiste nadawałam się do pracy polegającej na przebywaniu sam na sam z książkami.

- Drugi punkt. 1988 XIX Konferencja Partyjna. Kiedy zostałeś rażąco wykluczony. Pamiętam, jak 10 lat temu przyznałeś mi się, że za okropne potraktowanie Ciebie władze gotowe były wyrazić wielką wdzięczność Twoim prześladowcom i kłaniać się im do stóp. W przeciwnym razie dokąd zaprowadziłaby Cię ta imprezowa ścieżka...

– Dlatego w kierunku społecznym nadal teoretycznie pracujemy nad problemami, co i jak robić. Ale te wszystkie gry sprzętowe nie są dla mnie. I myślę, że to był mój błąd, że przez pierwsze cztery lata wiele osób sprawiało wrażenie, że mam wpływ na kogoś na Kremlu. To był mój wielki błąd. Nie miałem na nikogo wpływu. We wszystkich przypadkach, kiedy kategorycznie się czemuś sprzeciwiłem, nikt o tym nie wiedział, ale wiedzieli, że jestem przyjacielem Jelcyna, siedziałem obok niego (śmiech).

Różne interpretacje wokół tego.

Tak.

- Wszystko płynie, wszystko się zmienia. Chyba zaczynam wierzyć w cuda. Twój dobry przyjaciel, pierwszy (i ostatni) prezydent ZSRR Michaił Siergiejewicz Gorbaczow, doszedł do zdumiewającego wniosku podczas prezentacji swojej autobiograficznej książki „Po Kremlu”. Okazuje się, że on, jak wszyscy zwykli śmiertelnicy, ma wady i błędy. A tą wadą Michaiła Siergiejewicza jest jego arogancja. „W sierpniu 1991 roku nie było potrzeby jechać na urlop”.

– Myślę, że Michaił Siergiejewicz powinien był wtedy zrobić jedną rzecz. Zrozumiał, że traci kontrolę nad republikami. Potrzebował, ale to moja subiektywna opinia, dojścia do podpisania traktatu unijnego. Ale od samego początku wszystko należy przyznać prezydentom republik. Zdecyduj, że stolicą kraju jest Leningrad lub inne miasto. Idź tam, poczekaj, jak rozwiną się wydarzenia. Będzie potrzebne, zapamiętają go. Uważam, że było to zdecydowanie potrzebne. Przy pierwszym tarciu, co z pewnością miało miejsce. Michaił Siergiejewicz wykluczył się z dalszego procesu ze względu na biurokrację. Głównym ogniwem tej biurokracji była biurokracja partyjna republik, z którą nie miał on żadnych kontaktów. Nic by się nie zmieniło, gdyby został. ...Jeśli chodzi o arogancję, zgadzam się z nim.

– Wszyscy główni bohaterowie „Puszy Białowieskiej”, jak sami przyznają, aresztowania bali się jak ognia. ...Tylko Nursułtan Nazarbajew do nich nie przyszedł...

– I co się w tej kwestii zmieniło? Wszystko już kręciło się w tym kierunku. W Rosji nie było innych realnych sił poza biurokracją. Przez dwa lata my, rosyjscy demokraci, nie stworzyliśmy ani partii, ani ruchu. Nic. Nie utworzono żadnych organizacji.

– W naszej rozmowie 10 lat temu przyznał pan, że ten wyjazd do rządu przedstawicieli demokracji składał się w całości z nieprofesjonalistów, amatorów. ...Ostatecznie każdy musi zająć się swoimi sprawami.

Demokraci nie musieli dojść do władzy. Nie byli gotowi zrobić tego, co władze musiały zrobić w zaistniałych warunkach. Demokraci musieli chronić interesy ludu w takim stopniu, w jakim mogli wtedy to zrobić, pozostać z narodem, utrzymywać z nim kontakt.

–...Co osiągnęli u władzy? Bocharow, Travkin i inni.

Wszyscy biegali po okolicy, czegoś szukając. Naprawdę nie wiem co. Byli wśród nich i tacy, którzy szczerze chcieli coś ulepszyć.

...Podobieństwa historyczne.

–...Podobieństwa historyczne. 100. rocznica wybuchu I wojny światowej, o której nagle przypomniano. Wyzwania dla państwa rosyjskiego sto lat temu i dziś. Paralele historyczne. Czy jest to sprawdzian Rosji w nowo rozpoczętej wielkiej geopolitycznej partii szachów, czy też w tym samym stopniu błędy rosyjskiego kierownictwa politycznego? ...Od 1914 r. do rewolucji 1917 r.

– Wtedy w 1914 r., moim zdaniem, Rosja nie miała żadnego interesu w tej wojnie światowej. Nie było potrzeby brać w tym udziału. Co więcej, o ile rozumiem, Niemcy nie miały żadnych konkretnych roszczeń terytorialnych wobec Rosji, aby przejąć cokolwiek od Rosji. ...Hitler miał taki plan, ale Hitler już go miał. Najwyraźniej co najwyżej, a może nawet bardziej, trzeba było opuścić, już wówczas rozpadającą się, Polskę. I myślę, że na tym by się to skończyło.

– ...Przypomnijmy, że w 1914 roku Rosja stanęła w obronie braterskiej, tej samej wiary Serbii.

– Trzeba było przeprowadzić obronę Serbii. Niemniej jednak uważam, że aby chronić Serbię, nie było potrzeby udziału w wojnie światowej. Teraz sytuacja jest taka sama na wschodzie Ukrainy. Z jednej strony wydaje się, że należy chronić mieszkających tam Rosjan, z drugiej jednak strony widać, że nie ma modelu skutecznego działania.

– …Ale w przypadku Krymu wszystko jest dla nas mniej więcej jasne.

Z Krymem nie ma problemów. Jest sprostowanie błędu historycznego i nie widzę tam nic innego. ... Wróćmy na południowy wschód Ukrainy. Jedyne, co trzeba tam zrobić, to chronić ludność rosyjską i rosyjskojęzyczną.

Jak?

– Uważam, że należy dążyć do federalizacji Ukrainy. Zrobić coś, czego wcześniej nie dało się zrobić ani w Czechosłowacji, ani w Jugosławii. Nadal konieczne jest zachowanie państwa ukraińskiego, w którym będzie kilka krajów związkowych o znacznie większych uprawnieniach niż w Niemczech. Akceptowalna wersja Stanów Zjednoczonych, w których stany mają gigantyczne prawa.

– Tam tak naprawdę każde państwo ma swoje ogromne prawa. Prawa itp.

- Tam obowiązują gigantyczne prawa. W jednym stanie obowiązuje kara śmierci, w innym nie. W jednym można uzyskać rozwód, w drugim jest to zabronione. Każde państwo ma gigantyczną swobodę. Gdyby na Ukrainie wprowadzono model państw amerykańskich, byłoby to całkowite rozwiązanie problemu.

– …Według jakich kryteriów „ziemie” lub „państwa” na Ukrainie zostaną „wycięte”?

– Nie według podziałów narodowych, ale według, powiedzmy, mentalno-historycznych.

– ...Władcy Ukrainy kategorycznie odrzucają takie rozwiązanie wszelkich problemów.

– Władcy Kijowa to tylko posłuszne marionetki. Nigdy nie wiadomo, co tam zmiatają. Oczywiście oni też chcieli mieć pieniądze, ale zgodziliby się z tym i bezkrytycznie zrobiliby to, co Ameryka im mówi dosłownie. To są rzeczy oczywiste.

– Zrobią, co im powie Biden (wiceprezydent USA – ok. NS). Jego wzorowe przewodnictwo na posiedzeniu Gabinetu Ministrów Ukrainy ostatecznie zdjęło maski z przywódców „rewolucji godności”, wywołując u jednych gorycz, a u innych homeryczny śmiech. „A królowie ukraińscy są nadzy…”

- Całkowita racja. Problem w tym, że Ameryka jest obecnie w bardzo trudnej sytuacji. Podjęła się przewodzić światu, ale nie radzi sobie z tą rolą; postanowiła przynajmniej zapewnić sobie niezależność energetyczną. Dokonał gigantycznego przełomu naukowo-technicznego w wydobyciu ropy i gazu łupkowego. Ceny okazały się wysokie. Aby pokryć cenę, zaczęli drukować papierowe dolary w ogromnych ilościach. Nawet w przypadku papierowych dolarów jest to nadal drogie. A potem postanowili zmusić Europę do zakupu tego wszystkiego.

– W jakim formacie interesują się Ukrainą?

„Interesują ich Ukrainę tylko jedna opcja – odcięcie rurociągów dostarczających Europę i zmuszenie Europy do kupowania od nich ropy.

– …Istnieje również kwestia geopolityczna dotycząca Arktyki.

– To odległa perspektywa. ...Amerykanie postępują całkiem logicznie. Teraz najłatwiej jest im zmusić Europę, aby kupowała od nich drogie amerykańskie produkty. Z pomocą Ukrainy odciąć nasze dostawy. Nawiasem mówiąc, wszystkie rewolucje arabskie, „burze pustynne” pochodzą z tej samej „historii Ameryki”.

Tu nie może być miejsca na złudzenia. Mówimy o czystości myśli Amerykanów...

... Wszystko sprowadza się do tego - w jakiś sposób przejąć kontrolę nad wydobyciem ropy. Przejmij kontrolę nad arabską produkcją ropy, aby ustalić ceny, które sprawią, że wydobycie ropy z łupków będzie dla nich opłacalne.

– …My oczywiście w naszej rozmowie zwrócimy uwagę na naszą historyczną ojczyznę, Grecję – dlaczego jest ona dzisiaj taka pokorna i uległa. Dlaczego Niemcy i Francja są tak pokorne i uległe? ...Europa jest zdominowana przez Niemcy. Wielka Brytania, jako „stróż” Stanów Zjednoczonych, wyróżnia się.

– Od razu udzieliłeś odpowiedzi. Widzisz, masz na myśli, że Niemcy poniosły dwie poważne porażki w wojnach światowych. Zrozumieli już, że opcje militarne i siłowe nie mają żadnego wpływu. Wiele się nauczyli. To mądrzy ludzie. Hitler zmusił 6 milionów ludzi pod eskortą do pracy w Niemczech. Republika Federalna Niemiec, bez ani jednego policjanta na swoich granicach, czuje, że tysiące ludzi chce tam pracować. Zrozumieli, że istnieją inne sposoby życia i pracy.

– Wtedy 70-80, 100 lat temu Niemcy zrobili to wszystko za pomocą broni. Dzisiejsze Niemcy z powodzeniem osiągają swoje cele środkami pokojowymi.

„Wszyscy stoją i pytają w kolejce”. Dlatego Niemcy nie są obecnie zbyt uległe. Próbowała przewodzić Europie, ale Europa nie była gotowa, żeby nią przewodzić. Europa, podobnie jak ZSRR, popełniła ten sam błąd.

– Członkowie Unii Europejskiej są tak zróżnicowani pod względem poziomu rozwoju.

– ...Będziemy teraz rozmawiać o naszej byłej ojczyźnie, ZSRR. ...Jaki był błąd ZSRR? Połącz ze sobą zupełnie różne terytoria. Wydatki ogromnych środków na rozwój azjatyckich przedmieść Rosji i Kaukazu, co zahamowało rozwój całego kraju. ...Jeśli chodzi o Europę. Europa popełnia teraz ten sam błąd.

Zjednoczona Europa jest głupia w kwestii swojej niekończącej się ekspansji. ...Bułgaria, Rumunia.

– Sensowne było rekrutowanie krajów Europy Zachodniej, które tam były początkowo. I fakt, że następnie dodali Rumunię, Grecję, Bułgarię...

Dokąd idziesz, Grecja?

– Oznacza to, że podzielacie pogląd byłego kanclerza Niemiec Helmuta Kohla, że ​​przyjęcie Grecji do Unii Europejskiej było błędem. Nie było potrzeby dopuszczać tego do Unii Europejskiej.

- Oczywiście, że nie było takiej potrzeby. Nawiasem mówiąc, sama Grecja wcale tego nie potrzebowała.

- Dlaczego?

– Ponieważ Grecja w tym przypadku polegałaby wyłącznie na własnych siłach i w miarę swoich sił to by się sprawdziło lub nie. Co działa, a co nie...

– Rząd Simitisa nie powinien był wydawać pieniędzy na Goldman Sachs, na „misę” (łapówkę) w celu opracowania statystyk niezbędnych do wejścia kraju do strefy euro.

– Grecy to naród, który musi sam decydować o swoim losie. Jeśli zajdzie taka potrzeba, zbiorą się, pomyślą i zrobią to. W świadomości, że to jest ich decyzja, ich sprawa i tak dalej. Co dzisiaj widzimy? Zupełnie bezsensowna sytuacja. Zniszczyli wszystko, na czym można było zbudować dobrobyt kraju. Załamanie gospodarki narodowej.

Kraj uwikłany w łańcuchy zadłużenia. Beznadziejny labirynt.

– Kraju, który mógłby być doskonałym terenem rekreacyjnym dla całej Europy, spokojnie zaopatrywać Europę, nakarmić ją. Turystyka, fracht, przemysł stoczniowy, rybołówstwo. Jednocześnie tworząc, z najwspanialszą historią i historycznymi artefaktami, całą Europę i cały świat - pod kątem odbywania się tam największych wydarzeń naukowych.

– Jaki jest punkt wyjścia? Kiedy i kto, rządy i władcy, którzy doprowadzili kraj do otchłani. Zapewne interesuje Cię ten problem...

Przez prawie 200 lat niepodległości we współczesnej historii Grecja okresowo popadała w długi. Dosłownie nie potrafię wyjaśnić punktu wyjścia dzisiejszych problemów. Najwyraźniej z historii kredytowych z epoki premiera Andreasa Papandreou. Wszelkie chwilowe świadczenia trzeba w pewnym momencie spłacić wraz z odsetkami. Wydaje mi się, że w okresie po upadku junty rząd Karamanlisa Starszego prowadził znacznie bardziej zrównoważoną politykę gospodarczą. ...O greckich politykach. Nie potrafię wytłumaczyć logiki działań kręgów rządzących Grecji. Gdyby myśleli o swoim kraju, a nie o tym, jak jakimś hakiem czy oszustem dostać się do Wspólnoty Europejskiej i co tam stracili, to nie doszłoby do dzisiejszego całkowitego upokorzenia Grecji. Żylibyśmy doskonale bez Unii Europejskiej, przyjmując jej obywateli i ich pieniądze za ich usługi i towary.

– Grecy w niekontrolowany sposób zanurzyli się we wszystkich dobrodziejstwach zachodniego społeczeństwa konsumpcyjnego.

– To stało się ich fatalnym błędem, pułapką, w którą właściwie sami wpadli dobrowolnie! ...Jeśli chodzi o greckich polityków. Może szukali tam własnego egoistycznego zysku? Doszedłem do wniosku, że najprawdopodobniej wszystko było dokładnie tak.

– Jak nasza „biedna Grecja” może zerwać te więzy „trojek”, zniewolenie długiem? Jak nasza grecka ojczyzna może odzyskać wolność?

– Co zrobiły republiki ZSRR? Rozkwitły. To samo trzeba zrobić tutaj. Grecja musi opuścić Unię Europejską. Musimy się stąd wydostać i tyle! Oto szansa!

– Jaka „reakcja” nastąpi po tej akcji? ...Długi?

– Kiedy wyjdę, wszystkie długi zostaną umorzone. Nikt nie może nic zrobić. Trzeba powiedzieć, że długi spłacimy, gdy staniemy się krajem zamożnym. A w takim razie nie rozumiem, jakiego rodzaju są to długi? Gdzie są te długi, gdzie są te pieniądze? Czy ktoś je widział?

- Nikt ich nie czuje. Czy poszli, żeby zmniejszyć bezrobocie? Utworzyć 50-100 tys. nowych miejsc pracy? ...Co Unia Europejska zrobiła w tej sprawie wobec Grecji? Nic.

– To są długi, które spłacają puste powietrze. Uważam, że Grecja powinna opuścić Unię Europejską. Po démarche Grecji (jej wyjściu z UE) następne w kolejce są inne „słabe ogniwa” projektu „Unia Europejska”. Te same Włochy, które są wyrokiem śmierci dla tego projektu. Myślę, że sytuacja w Grecji jest o krok od zasadniczej zmiany. Potrzebny jest uzasadniony powód.

Uzasadnionym powodem są zbliżające się wybory prezydenckie.

– ...Włochy i Hiszpania muszą opuścić Unię Europejską. Mają własne problemy wewnętrzne: Północ-Południe Włochy, Kraj Basków i Katalonia w Hiszpanii. Należy je rozwiązać. Albo stwórzcie federacje takie jak ta, której dzisiaj potrzebuje Ukraina. Potrzebujemy normalnej federacji.

– Czym jest Federacja w twoim rozumieniu?

– Wtedy część kraju może rozwijać się progresywnie, lepiej niż inna część. To moment, w którym każdy ma motywację do lepszej pracy. Teraz nie ma już takich zachęt. Żadnych zachęt. Bo i tak zabiorą Cię „tam”. Korzyści te nie dotrą do żadnej osoby.

– Czy w tym pojęciu nie ma elementu etnicznego?

- Oczywiście nie.

– Gabriel Kharitonovich, ty i ja jesteśmy przedstawicielami Greków z diaspory (Greków za granicą). W okresie tak zwanej integracji europejskiej, „globalizacji”, kraj został zapełniony setkami tysięcy Albańczyków, Pakistańczyków i innych narodów. W Grecji liczącej 11 milionów mieszkańców żyje nieco ponad 10 milionów Greków. W ciągu ostatnich 25 lat do kraju repatriowało się ponad 200 tysięcy Greków ze Związku Radzieckiego i obszaru poradzieckiego. Kraj został uzupełniony setkami tysięcy imigrantów, których rękami w dużej mierze zbudowano obiekty olimpijskie.

– ...Co skłoniło Grecję do przystąpienia do Unii Europejskiej? Uwzględniając perspektywę zakupu taniej siły roboczej, a co za tym idzie, nieuwzględniając żądań swoich pracowników i promując swoje projekty. Wszyscy się zgodzili i chętnie pracowali w każdych warunkach. A zwłaszcza w pierwszych latach pobytu w kraju. Bez ochrony prawnej. Z pewnością uwiodło to jakąś część greckiej klasy posiadaczy. Otrzymywanie nadmiernych dochodów bez względu na prawa i moralność.

– ...To samo zdjęcie dotyczące gościnnych pracowników w Rosji, w Moskwie. Ich brak praw. ...Ale wróćmy do naszej Grecji. Prawie taka sama liczba Greków mieszka poza granicami kraju. W jaki sposób mogą się one dzisiaj przydać Matce Helladzie?

„Myślę, że powinni zbudować inną relację niż wcześniej”. Jeśli Grecy w Rosji organizują wszędzie greckie szkoły i edukację, to Grecja im się przyda, wysyłając im swoich nauczycieli i wychowawców. Kontakty z Grecją. Nasi Grecy wysyłają swoje dzieci na studia na greckich uniwersytetach. Jaka jest przyszłość?

Grecy Rosji: wczoraj, dziś, jutro...

– ...Co zostało przerwane w latach 30. XX w. Przed rewolucją 1917 r., przed wojną domową 1918–1921. Potężne społeczności greckie. Odessa, Chersoń, Nikołajew, Taganrog, obwód Azowski, Zakaukazie, południowa Rosja. Nowy wzrost w latach 20.-30. XX w. i katastrofa w 1938 r. Represje, zamykanie szkół, muzeów, teatrów, drukarni. Deportacje. ...Zostałeś wybrany na przywódcę Stowarzyszenia Greckiego w Związku Radzieckim. Zatem wy, przywódcy, jasno ustalacie główne priorytety naszego ruchu. Powrót pamięci. Powrót na rodzime łono języka. Powrót greckiej autonomii. Dekret o rehabilitacji Greków ZSRR (Rosja).

– Co to jest rehabilitacja? Niezbędna jest rehabilitacja wewnętrzna. Aby każdy Grek uważał się za Greka, nie wstydził się tego, był z tego dumny - jest pełnoprawną częścią naszego narodu. To wszystko! To było główne zadanie. „Powrót od Varangian do Greków”. ...Wtedy, w epoce stalinowskiej i postalinowskiej, wszystko wyglądało dokładnie tak - im dalej „od greki”, tym większe masz szanse i perspektywy życiowe.

– Grecki ruch narodowo-kulturalny ma 25 lat, ale w dziedzinie języka greckiego w zasadzie wyznaczamy czas. To pięta achillesowa naszego ruchu. Zdecydowana większość naszej greckiej młodzieży jest daleka od języka greckiego. Chciałbym, żebyś ty, Gabriel Kharitonovich, podzielił się z naszą młodzieżą swoimi przemyśleniami na ten temat - „Greckim Manifestem” Gabriela Popowa.

Po pierwsze, trzeba powiedzieć, że znajomość dowolnego języka poszerza poziom intelektualny człowieka, jego horyzonty. Wchodzi w Ciebie cały świat dodatkowej wiedzy, książek, literatury. Nauka dowolnego języka. I w tym przypadku istnieje dodatkowy motyw. Polega to na tym, że mam genetycznie poczucie, że ten konkretny język jest dla mnie bardziej rodzimy, bliższy niż inne języki. Widzisz, na czym polega problem, poza „wszystkim innym”. Świat zmierza w stronę globalizacji. To jest całkowicie oczywiste. Ale jednocześnie na drodze do globalizacji każdy człowiek każdej narodowości powinien czuć się pełniejszy. Nie mogę być normalnym obywatelem globalizacji, jeśli nie czuję swoich korzeni i nie znam swojego języka. I z tego punktu widzenia, aby normalnie wejść w świat globalizacji, w którym żyję, muszę być Grekiem. To mi pomoże. Niestety wiele osób uważa, że ​​jeśli porzuci Greka, ułatwi sobie wejście w globalizację.

– Główne argumenty z ust naszej zaawansowanej młodzieży. „Znajomość języka greckiego nie daje mi niczego zawodowego, jak na przykład angielski, niemiecki…”

– Znajomość języka angielskiego, całkiem słusznie, daje. ...Znajomość greki daje mu nieporównywalnie więcej. To znacznie zwiększa jego potencjał intelektualny, w porównaniu z czym znajomość słownictwa technicznego w języku angielskim czy chińskim nie jest najważniejsza. Konieczne jest, aby człowiek wzrastał wewnętrznie, wzrastał. I lepiej, łatwiej to zrobić językiem. Na podstawie dzisiejszych przykładów tzw. „arabskiej wiosny” we wszystkich krajach widać wyraźnie, że ruch globalizacji poprzez wymiar narodowy nie sprawdza się. Okazuje się, że przy takim szarym społeczeństwie nie niesie już żadnych wartości, nie ma wewnętrznych dźwigni i rezerw. Globalizacja ma skutek, gdy obejmuje silnych, rozwiniętych i inteligentnych ludzi. Wtedy będzie to miało skutek. Dlatego z tego punktu widzenia...

– Gdzie nie ma wiedzy, jest obskurantyzm.

- …To się nazywa zejść do rednecku . Teraz nie tylko zgodnie z naszą kulturą, ale ogólnie rzecz biorąc, musimy starać się podnieść poziom duchowy i intelektualny danej osoby. I, w tym, zgodnie z korzeniami narodowymi. Jeśli jest tu jakiś potencjał do zwiększenia potencjału ludzkiego, to trzeba go zwiększyć. Moim zdaniem opanowanie języka greckiego daje ogromny potencjał twórczy.

– Dziękuję bardzo za te słowa! Gabriel Charitonowicz! Kończąc grecką część naszej rozmowy. Pamiętam, że w jednej z naszych rozmów, kiedy rozmawialiśmy o historycznym kongresie Greków ZSRR w Gelendżyku, powiedziałeś, że dla wielu było jedno pytanie, które wszystko przerywało – pytanie „wyjechać czy zostać”. Powiedziałeś: „Rozumiecie, nie mieliśmy wówczas moralnego prawa zatrzymywać tego potężnego strumienia repatriacji!” Ówczesne zjednoczenie z historyczną ojczyzną było realizacją wielkiej idei kilku pokoleń naszych Greków, aby objąć Matkę Helladę. Nasi ludzie cierpieli. Przeżył wiele ciężkich prób...

– Rozumiesz, o co chodzi, całkowicie słusznie powiedziałeś, że w ruchu greckim mamy dwa zupełnie różne kierunki. Jedna część chciała wyjechać do Grecji, druga chciała tu zamieszkać. Ten prąd zwyciężył. Przejęło wszystkie nasze struktury. A w samym ruchu „jak wyjechać” przejęli władzę ludzie, którzy myśleli o sprawach prymitywnych, „kwestiach wizowych”, jedynie o materialnym, handlowym aspekcie sprawy.

– Doskonale pamiętam słowa, które nie do końca były dla Pana miłe: „W latach 90. pod ambasadą ludzie stali w niekończącej się orgii-kolejce i co jakiś czas zadawali sobie pytanie o krzyk wołającego na pustyni: „Gdzie jest Gabriel? Charitonowicz Popow?!” Dlaczego nie pociąga do odpowiedzialności pracowników ambasady, konsulatu i lokalnych „pośredników”?” ...W wielu sprawach, przed którymi stoimy w Rosji i Moskwie, często byłem świadkiem greckich „wołań duszy” naszych „chłopów Niekrasowa”: „...Gdzie jest Popow?!” i „Popow rozwiąże ten problem…”.

– ...Od samego początku wierzyłem, że będę należeć do tej części, która uważa, że ​​powrót oznacza osłabienie państwa. Weźmy Żydów. Co się im stało? Ośrodki istniały we wszystkich krajach. Byli wpływowi. Jacy byli Żydzi w USA? A teraz się rozstali. Niektórzy uważają się za obywateli Stanów Zjednoczonych, inni Izraela. Co się stało z różnymi innymi organizacjami? ...Musimy dowiedzieć się, kto jeszcze chce wyjechać, pomóc im i pozwolić tym, którzy pozostaną, decydować, jak możemy tu wszyscy żyć. I pod żadnym pozorem nie rezygnujcie z tego, co już otrzymaliście. ...Nasi mieszkańcy Grecji mają wiele osiągnięć. Kto zyskał tam powszechną sławę i został zastępcą? Być może kilku sportowców i kreatywnych ludzi. Tutaj jest prawda.

– ...Kryzys grecki dał nam szansę na sprowadzenie wielu Greków z powrotem.

- Niewątpliwie. Możemy i powinniśmy to zrobić. Zorganizuj tutaj pracę dla naszej greckiej młodzieży, która tam mieszka. Na Uralu jest na przykład trochę Greków. Potrafi stworzyć artel do pozyskiwania drewna. Daj im pracę na 3 lata, po czym dostaną stąd np. dom z bali. Praca w rolnictwie, budownictwie, infrastrukturze turystycznej. Należy to zrobić szybko i zdecydowanie. Przywódcy naszego stowarzyszenia muszą ściśle współpracować z władzami rosyjskimi, aby rozwiązać te problemy. To jest nasz obowiązek.

– Pamiętam, że w naszej rozmowie 10 lat temu (w listopadzie 2004 r. – przyp. NS) powiedział Pan, że wszystkie kwestie podniesione przez historyczny I Kongres Ustawodawczy Greków ZSRR, który odbył się w Gelendżyku w dniach 29–31 marca 1991 r., zdecydowanie byśmy zdecydowali. Utworzenie greckiej autonomii, publikacja dekretu o rehabilitacji. Upadek ZSRR uniemożliwił nam to. To nas wszystkich bardzo zaskoczyło.

– Myślałem, że Związek Radziecki da się zachować jako całość. Potem - bez krajów bałtyckich i państw zakaukaskich. Resztę oszczędzimy. Niemiłym okazał się fakt, że głównymi winowajcami podziału i upadku kraju były główne republiki Związku Radzieckiego. Białoruś, Ukraina. Rosja. ...Upadek Związku Radzieckiego zaskoczył nas, Greków. Powtarzam, wiele z tego, co zaplanowaliśmy, wykonalibyśmy, gdyby wydarzenia potoczyły się inaczej.

– ...W upadku Związku Radzieckiego potężnym czynnikiem była Ukraina.

– Decydującym czynnikiem była Ukraina. To był katalizator. Jelcyn powiedział mi, że Krawczuk był niemal histeryczny. Powiedział: „Możecie wrócić, dowodzicie w swoich republikach. Jeśli przyjadę na Ukrainę i nie powiem, że przyniosłem niepodległość, wyrzucą mnie”.

– Swoją drogą, po zakończeniu Pana wykładu montażowego, we fragmentach wróciliśmy do tej kwestii. Podzieliłem się z Wami wrażeniami z wyjazdu na Krym. Moje pytanie do ciebie: „Gavriil Kharitonovich! Dla bezwzględnej większości ludności Krymu zjednoczenie Krymu z Rosją jest świętem, dziełem rąk Boga. ...Nie było możliwości, aby to święto odbyło się w 1991 roku. Jak można tego dokonać bez dzisiejszych kosztów, bez tysięcy zabitych niewinnych cywilów w Donbasie i Ługańsku, bez nienawiści i goryczy Zachodu wobec Rosji.

– Rozumiem, ale w każdym razie uważam, że problemu nie da się rozwiązać w perspektywie globalnej. Krym już pozostanie przy Rosji i jest to absolutnie oczywiste, że nigdy nie będzie innej opcji. Oczywiście można było uniknąć krwawych i ludzkich tragedii. Trzeba było zmusić Ukrainę do zostania federacją. Zwołaj konferencję. Niemcy, Francuzi, Brytyjczycy, my, Amerykanie. Podstawowy. Żadnej Ukrainy! Ci ludzie, którzy tam siedzą, nie reprezentują nikogo. Do głosowania przystąpiło 20% populacji. Głosowała na nich mniej niż połowa głosujących. To jest jasna wersja demokracji populistycznej. Mam reakcyjne poglądy na ten temat. Uważam, że ludzkość przedwcześnie przyjęła głosowanie powszechne. W przypadku Farmy zwierzęcej Orwella wszyscy powinni być równi. Wybrani muszą głosować.

Przykład klasycznej „demokracji ateńskiej”.

- Nawet wcześniej. Przykłady kast indyjskich. Musimy dzielić ludzi. Niech każda warstwa żyje własnym życiem.

Do „brahmów” i „pariasów”?

Jeśli teraz ludzkość nie zidentyfikuje elity i ta elita nie zacznie zajmować się globalnymi problemami świata, jeśli 15-30% chce uporać się z problemami świata i ci ludzie przyszli tutaj, aby wszystko zmienić, i Wkrótce. Sytuacja będzie się zmieniać co 4 lata.

– Przepraszam, czy nasi rosyjscy deputowani to elita? Kiedy widzimy uchwalane przez nich przepisy, wszyscy chwytamy się za głowy. Skąd ci ludzie się tam zebrali? Nie zawodowi ustawodawcy, ale faworyzowani przez władze śpiewacy i gimnastyczki.

– Dlatego uważam, że perspektywy dla ludzkości są gigantyczne. Przeczytaj moją książkę Alternatywa XXI wieku. Swoją drogą to ciekawe zjawisko: poza Ameryką nikt nie interesuje się moimi książkami. Książki o Gorbaczowie i Jelcynie zostały przetłumaczone na języki obce; przetłumaczono zarówno książki o Stalinie, jak i o Leninie. Chorwaci przetłumaczyli. Grecja niczym się nie interesuje (śmiech). Najnowsza książka to „Alternatywa XXI wieku”. Właśnie napisali do mnie z Ameryki, że ta książka została tam przetłumaczona. „Ślepy zaułek współczesnej cywilizacji”. Moim zdaniem na świecie rozpoczęły się już zupełnie cywilizacyjne trendy. Czym jest ruch ekologiczny? „Okupuj Wall Street” Czym jest „Alternatywa dla Niemiec”? Jak to jest we Włoszech? To zupełnie nowe ideologie. To nie jest zmiana pytań, położenie na nie innego nacisku, ale zupełnie inna ideologia. Ruch wierzący, że możliwa jest gospodarka pieniężna bez akcji itp. Tak jak to było tysiąc lat temu. Były pieniądze, ale to wszystko Stratyfikacja żydowska nie miał. Dlatego wydaje mi się, że w ramach naszej obecnej cywilizacji nie ma idei, które powodują kryzys. Podobnie jak 2 tysiące lat temu, kiedy ludzkość osiągnęła kres i nie potrafiła rozwiązać swoich problemów w ramach tamtego porządku świata. Wszystko się zawaliło. Potem było 1500-1600 lat feudalizmu. Następnie zasady życia zaczęły się odradzać. Obecnie cywilizacja znajduje się w całkowitej stagnacji. Nie widzę, jak Grecja może cokolwiek zrobić w ramach istniejącej cywilizacji. Tak, może i powinno się rozdzielić. Co więcej, te kraje, które się odłączą, muszą pomyśleć o nowej cywilizacji. Dlatego, z grubsza rzecz biorąc, ludzkość potrzebuje szlachetności.

– Jednocześnie odpowiednio ta nowo wybita „szlachta” musi spełniać swoje wysokie zadania we wszystkich dyscyplinach.

Naturalnie. Inaczej nic nie wyjdzie. Jeśli nie utworzysz warstwy ludzi, którzy myślą przyszłościowo, „jutro” będzie za późno. Jest to dziś problem znacznie ważniejszy z listy najbardziej palących i palących.

– Wracamy do Rosji. Czy myślimy o przyszłych pokoleniach?

O jakich przyszłych pokoleniach możemy mówić, jeśli nie myślimy o własnych dzieciach?

-...Gavriil Kharitonovich, przenoszę naszą rozmowę na temat, który z pewnością jest Ci bliski. Temat: Resocjalizacja Greków. Wiosna krymska ponownie odsłoniła ten temat. Dekret Prezydenta Rosji w sprawie rehabilitacji represjonowanych narodów Krymu. Krótki dialog między prezydentem Rosji Władimirem Putinem a przywódcą Greków w Rosji Ivanem Savvidim. Dla Greków w Rosji ten dekret jest połowiczny…

Ale jak widać, to już krok naprzód.

– Jest tu ciekawa kwestia związana z Grekami z regionu Azowskiego. Wiadomo, że są oni, podobnie jak deportowani Grecy, rdzenną ludnością Krymu. Nawiasem mówiąc, powiedział to także prezydent Rosji Władimir Putin. Historia greckiej obecności na Krymie liczy sobie tysiące lat! Temat ewentualnego przesiedlenia Greków z regionu Azowskiego na Krym. Twój komentarz, a także, między innymi, potomek Greków z regionu Azowskiego.

Tam, w regionie Azowskim, istnieje prąd, że musimy wrócić na Krym. Im większa presja będzie wywierana na południowy wschód Ukrainy, tym bardziej ten ruch będzie się nasilał. ...Przypomnijcie mi, ilu Greków deportowano z Krymu?

– Liczba Greków deportowanych z Krymu w 1944 r. wynosiła około 20 tys. Przypomnę, że zostali deportowani do Uzbekistanu (poddani greccy) i ZaUralu.

Uwierzcie mi, jeśli Grecy krymscy w czasach sowieckich, po potępieniu zbrodni stalinizmu na XX Zjeździe, nie stworzyli przeszkód dla swobodnego przesiedlenia (powrotu) na Krym, to dziś na Krymie mieszkało nie około 10 tysięcy Greków, ale wszyscy 50 tys.

Jak to mówią, poczuj różnicę!

Do tej liczby należy dodać jeszcze 20–30 tysięcy Greków z Mariupola. Czy możesz sobie wyobrazić, jak potężna była teraz społeczność grecka na Krymie…

– … Uważam, że wszystkie te powroty są ścieżką bezproduktywną. Oczywiście każdy, kto chce wrócić, musi to zrobić, a władze federalne i krymskie muszą to ułatwiać na wszelkie możliwe sposoby. Ale Grecy to pracowity naród, potrafiący stworzyć oazy „Małej Grecji” na Syberii i Uralu. Nawet w Kołymie i Norylsku mieszkają, związując swój los z rosyjską Północą, kochają ją wszystkimi swoimi greckimi słonecznymi duszami. ...Grecy są narodem idealnie towarzyskim. Gdziekolwiek żyją, jest twórczość i przyjaźń. Pamiętam osobiście historię wielkiego tancerza Makhmuda Esambaeva, że ​​jego rodzina przetrwała na wygnaniu tylko dzięki pomocy i solidarności wygnanych Greków. Grecy nie stwarzają problemów władzom na wszystkich szczeblach. Zawsze można na nich polegać.

– Ormianie mogą być przykładem dla Greków pod względem efektywności. Na Krymie jest już 25 tysięcy Ormian. W ten sposób w ciągu ostatnich 20 lat stali się „tytularnym” narodem Rosji.

Przeniknęli do greckich wiosek na Kubaniu, do naszych wiosek w regionie Azowskim. ...Bo Ormianie całkiem słusznie wierzą, że ekspansja jest wyjściem dla ich narodu. To wszystko, „wielka kolonizacja” od górskich wiosek Armenii po zielone połacie rosyjskich równin.

– Można mówić o obecności czytelnej struktury…

– Oczywiście, część przewodnia jest tu wyraźnie obecna.

– ...Każdy z nas był kiedyś optymistą. 15 lat temu oświadczyli władzom greckim, że w Rosji jest nas 150-170 tys., na Ukrainie prawie 300 tys. itd. Obliczyliśmy wyniki spisu i wylaliśmy łzy – 98 tysięcy i 91 tysięcy…

A gdyby jeszcze wprowadzili „podatek krajowy”, byłby on jeszcze niższy (śmiech). Mój dziadek z linii Popowa jest pochowany w Sewastopolu. Jego najstarszy syn to wujek Wania. Ale nie mam ochoty przeprowadzać się na Krym. Kraina Azowska jest mi naprawdę bliższa. Moi przodkowie leżeli tam przez ponad 200 lat. Czermalyk. Jałta. Tam są moje korzenie. Chciałem, żeby nasi Grecy tam, w greckim regionie Azowskim, żyli godnie i szczęśliwie. Ale jednocześnie rozumiem, że musimy działać bardziej agresywnie. Przenieś się na nowe krainy, twórz. Ale w tym celu konieczne jest podjęcie decyzji, że narodowość w dowolnej części kraju ma integralną strukturę. Autonomia. Aby w każdym regionie, w każdym regionie istniała izba narodowości. Każda narodowość deleguje swoich przedstawicieli. Dlatego uważam, że mieszanie i ekspansja są nieuniknione. Co więcej, to rozszerzenie uwydatni i zachęci tych pasjonatów. Co można zrobić na mojej ziemi w Jałcie i Czermalyku. Chyba, że ​​lepiej założyć ogród. A ci ludzie w Moskwie i na Syberii mogą zrobić znacznie więcej.

...Co powiedzieliby naszym rodakom w regionie Azowskim.

Pokój nie jest wartością niezależną. Bilans narodowy jest wartością niezależną. A pokój nie zawsze pojawia się, gdy wszystkie problemy zostaną rozwiązane. Na Ukrainie, na południowym wschodzie, panuje teraz chaos, strzelanina. Uważam jednak, że ta strzelanina rodzi kwestię federacji. Nie potrzebuję spokoju za wszelką cenę.

– …Chciałem, żeby nie było takich ofiar, a zwłaszcza cywilów.

„W takim razie muszę powiedzieć, że chcę świata, który rozwiąże wszystkie moje problemy”. Jeśli ten świat nie zapewni rozwiązania moich problemów, to prędzej czy później rozpocznie się kolejne, niepokojowe rozwiązanie problemu. To obiektywna prawda.

– Mówiąc o Grekach z regionu Azowskiego, w jednej z naszych rozmów podkreślił Pan, że w swoim absolutnym wymiarze są oni rosyjskojęzyczni.

Był jeszcze jeden czynnik. Jedna trzecia Greków nie mówiła po grecku. Mówili po urum jak Tatarzy krymscy . Z tego punktu widzenia językiem ich komunikacji był rosyjski. Jeśli dziewczyna z Jałty wyszła za Greka z Mangusz, to w jakim języku powinna się porozumiewać? Tylko w języku rosyjskim. W przeciwnym razie młodzi greccy małżonkowie nie będą się rozumieć. Dlatego wydaje mi się, że o rosyjskojęzycznym charakterze Greków azowskich determinowała sama struktura

– Co się stało z językiem ukraińskim?

– Języka ukraińskiego tam nie było w pobliżu. Dzikie pole, nikt nie mógłby tam mieszkać. Kiedy Grecy się osiedlili, jaki był problem? Trzeba było wypełnić palec u nogi Zaporoża. Zaczynając od Kalmiusa, aż do Zaporoża. Uzupełnijcie nas chrześcijanami, Grekami i częściowo Niemcami. Zakładali, że ten teren jest pusty i nikogo tam nie ma. Nikomu nie zabraliśmy ziemi. To jest część „Jedź do swojej własnej Grecji”.

Jest dokument historyczny. Świadectwo Katarzyny II.

„Dotarliśmy do pustej krainy”. Nasza historia to nie to samo, co Żydzi i Palestyńczycy do dziś porządkują sprawy, kłócąc się o to, który z nich pojawił się wcześniej na ziemi palestyńskiej.

– Jak ci sami Grecy osiedlili się w Całce w latach 1829-1830. do pustych miejsc w tej części Gruzji. Miejscowa ludność porzuciła je po najazdach perskich. Król kupił im tę ziemię.

– … Część Gruzinów przeszła na islam po ekspansji perskiej i tureckiej.

– …Czy czujesz związek z Grekami z Rosji, kierownictwem Stowarzyszenia Greckiego?

Kilkukrotnie dawałem do zrozumienia greckim przywódcom, że teraz bardziej niż kiedykolwiek konieczne jest utworzenie struktur skupionych wokół Greków, którzy pozostali w Rosji.

– Wydaje mi się, że repatriacja straciła na znaczeniu. Było to częściowo spowodowane kryzysem greckim. Po części ludzie sami zdecydowali, że z Rosją zwiążą swoją przyszłość, swoje dzieci i wnuki. ...Inna sytuacja jest z naszymi rodakami w innych krajach poradzieckich. ...Perspektywy obecności Grecji m.in. w azjatyckich i zakaukaskich państwach poradzieckich. I to pomimo faktu, że stosunek do Greków jest tam życzliwy.

...My, powtarzam, musimy rozwiązać nasze problemy tutaj, w Rosji, a nie wdawać się w niekończące się i bezsensowne spory pontyjskie. Jest tam wiele różnych „publiczności”.

–...Rozmawialiśmy z wami wiele razy na nasze odwieczne tematy ludobójstwa i resocjalizacji. 28 listopada 2014 r. w Moskwie odbyła się międzynarodowa konferencja poświęcona tematyce ludobójstwa. Czy nie powinniśmy podsumować tej tragicznej historii Greków z Azji Mniejszej i Pontu? Jak możemy żyć w zapomnieniu, nie znając naszej historii?... Dlaczego na przykład nie mieliśmy wystarczających zasobów Ormian, aby rosyjski parlament przyjął akt ustawodawczy uznający ludobójstwo Greków z Azji Mniejszej Pontu w osmańskiej Turcji ? W Szwecji wystarczyło, ale nie tutaj...

Niestety, naród rosyjski i kierownictwo rosyjskie nie ma krytycznego stosunku do zbrodni stalinizmu, które bliskie są kategorii ludobójstwa. Widziałem listę uczestników konferencji. Mądrzy ludzie. Ten sam Szatanowski. ...Czy represje miały miejsce w latach 30.? przeciwko niewinnym Grekom nie są nazywane ludobójstwem? ...Jeśli chodzi o uznanie ludobójstwa Greków w Turcji w latach 1915-1922, to wszystko to trzeba przygotować i w końcu przecierpieć. Tłumacz odpowiednie książki na język rosyjski, organizuj międzynarodowe konferencje na ten temat z udziałem naukowców z Rosji, USA, Armenii, Turcji, Grecji, Izraela i innych krajów. ...To wszystko powinni zrobić Grecy z Rosji, grecki rząd, który, o ile wiem, nie jest „chory” na ten problem. ...I nawet niedawna wielomiesięczna kwarantanna w stosunkach Rosji z Turcją, będąca potwierdzeniem moich słów o obojętnym podejściu władz politycznych Grecji do tej kwestii, niczego nie zmieniła.

– Wiele, jeśli nie wszystko, zależy od samej Grecji. Z pragnienia promowania „kwestii pontyjskiej” na wszystkich światowych platformach społeczno-politycznych.

Widzisz, jakie mogą być skargi na innych, jeśli problem tkwi w nas samych.

– ...Chciałbym z historiografii sowieckiej uczciwie ocenić przyjaźń Lenina z Kemalem. Co ta przyjaźń oznaczała dla Greków na Poncie?

- Całkowita racja. Chciałbym, żeby mówili prawdę, a nie promowali i służyli swoim wąskim interesom. Kiedy odbywa się „propaganda” czyjegoś bólu i tragedii, jest oczywiste…

– Dla mnie, idealisty, jest całkowicie niezrozumiałe, że Izrael nie uznał ludobójstwa Ormian w Turcji, a oni z kolei dopiero rok temu uznali ludobójstwo Greków…

– Trudno mi to teraz ocenić, ale są ku temu powody „geopolityczne”.

...Rozumiem wszystko doskonale i zgadzam się ze wszystkim, co powiedziałeś, niemniej jednak chcę powiedzieć, że problemów Greków w Rosji nie należy rozwiązywać z punktu widzenia ludobójstwa. Zrozum, że jeśli będziemy mówić prawdę, wkroczymy w konflikty, a jeśli będziemy kłamać, to wkroczymy w obecną politykę. Centralną kwestią powinna być kwestia identyfikacji narodowej w warunkach autonomii kulturowo-narodowej.

– Musimy rozwiązać kwestie dotyczące stworzenia niezbędnej greckiej infrastruktury w Moskwie. Centra kulturalne. Budynek. Sale konferencyjne.

Sprawa ta jest jednym z najwyższych priorytetów.

-...Widzę tu w twoim biurze całą galerię portretów... Miło też widzieć naszych rodaków w tym reprezentacyjnym i godnym gronie, nie mam tu na myśli tych starożytnych i Jerzego Gurdżijewa. ...Zdjęcia naszego kosmonauty Fiodora Yurchikhina i przywódcy Greków z Rosji Ivana Savvidi.

– ...znasz Iwana Ignatiewicza i Fiodora Nikołajewicza. ...George Gurdżijew. Chelomey. Szatalin, Chochłow. Pietrowski jest rektorem Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego. Rosyjscy filozofowie Iljin. Floreński. Bierdiajew. Sokrates. Platon. Arystoteles. ...Wolne Towarzystwo Ekonomiczne. ...O Grekach. Dziekan Wydziału Ekonomii Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego. Aleksander Auzan. To jego trzeci rok na stanowisku dziekana. Obecnie na tym wydziale pracuje drugi grecki dziekan. ...Wicepremier za Borysa Jelcyna Georgy Khizha jest czystym Grekiem. Nawiasem mówiąc, studiował na tym samym kursie, co Nikołaj Agurbasz.

– …W końcu ilu Greków jest w Rosji?

– Greków w Rosji jest, powtarzam w kółko, nie 100 tysięcy, ale wielokrotnie więcej. A jednak dlatego musimy mieć potężną grecką strukturę, profesjonalną pod każdym względem, jak Żydzi, aby ostatecznie policzyć, ilu nas jest w Rosji, kim i czym jesteśmy. Należy wyznaczyć cele główne i szczegółowe, aby w kluczowych obszarach greckiego życia publicznego znaleźli się profesjonaliści i greccy patrioci, aby nie było miejsca na amatorstwo i amatorstwo oraz przypadkowych ludzi.

Gabriel Charitonowicz Popow. Rocznica naszego zacnego, mądrego rodaka.

...Zawsze na pierwszym miejscu stawia wolność osobistą. „Są greccy filozofowie, są wojownicy, są biznesmeni. Ja należę do pierwszej kategorii – tych, którzy szukają Wiedzy” – taki tytuł ma mój wywiad z Gabrielem Kharitonovichem z listopada 2004 roku i jego definicja jego głównego życiowego credo – szukać Wiedzy w życiu, stawiać główne pytania dotyczące ludzkiej egzystencji „ Czym jest prawda?” „...Dokąd zmierza ludzkość”. „...Jestem typowym Grekiem. Interesuje mnie Wiedza. Pamiętacie oczywiście, kiedy Odyseusz popłynął do Słupów Herkulesa, wiedział, że nie może za nimi przepłynąć. Bo nikt stamtąd nie wrócił. Następnie Odyseusz zaczął przemawiać do swoich towarzyszy na statku, argumentując, dlaczego konieczne jest wyjście poza Filary: „Nie zostaliśmy stworzeni dla zwierzęcego losu - urodziliśmy się dla Wiedzy i Chwały!” Myślę więc, że to są główne zasady narodu greckiego. Szukaj wiedzy i szukaj chwały. ...Szukam Wiedzy. Grecy są naukowcami, wojownikami i biznesmenami. Należę do pierwszej kategorii – tych, którzy poszukują wiedzy.”

  • BBC Russian.com„Gavriil Popov: Nadal poszedłbym na pierestrojkę” http://news.bbc.co.uk/
  • © Wydawnictwo „Nowe Spojrzenie” GAVRIIL POPOV VS JEWGENIJ Y. DODOLEW. „Nie ma znaczenia, jakiego koloru jest kot, najważniejsze, że łapie myszy” http://www.newlookmedia.ru/?p=8198
  • Gabriel Popov: Tylko korzenie pozostają w życiu niezmienione

  • Urodzony 31 października 1936 w Moskwie. Ojciec - Popow Khariton Gavriilovich (ur. 1910). Matka - Popova (Nikolaeva) Feodora Georgievna (ur. 1912). Syn - Popow Khariton Gavriilovich (ur. 1968). Syn - Popow Wasilij Gavriilovich (ur. 1970).

    W 1959 ukończył studia na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Moskiewskiego. M.V. Łomonosow z dyplomem „ekonomisty, nauczyciela ekonomii politycznej”.

    W latach 1971–1988 był kierownikiem katedry zarządzania Wydziału Ekonomii Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego, w latach 1978–1980 był dziekanem Wydziału Ekonomii Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego. W latach 1988-1991 pełnił funkcję redaktora naczelnego pisma

    "Problemy ekonomiczne".

    W 1989 został deputowanym ludowym ZSRR, współprzewodniczącym Międzyregionalnej Grupy Delegatów (do 1991). Od 1990 do 1991 był przewodniczącym Rady Delegatów Ludowych Moskwy, a w 1991 objął stanowisko burmistrza Moskwy i funkcję tę pełnił do 1992 roku.

    Od 1992 roku do chwili obecnej jest rektorem Międzynarodowego Uniwersytetu w Moskwie.

    Gavriil Kharitonovich - Przewodniczący Rosyjskiego Ruchu Reform Demokratycznych, akademik, członek zwyczajny Akademii Nauk Przyrodniczych, członek zwyczajny Akademii Twórczości, członek zwyczajny (akademik) Międzynarodowej Akademii Zarządzania, Prezydent Międzynarodowej Unii Ekonomistów , Prezes Wolnego Towarzystwa Ekonomicznego Rosji, Prezydent Międzynarodowej Akademii Książki i Sztuki Książki, Prezydent Międzynarodowej Akademii Biznesu, Prezydent rosyjskiego oddziału Światowej Ligi na rzecz Wolności i Demokracji.

    Wielki wkład G.Kh. Popowa w tworzeniu i rozwoju publicznych stowarzyszeń ekonomistów zarówno w Rosji, jak i za granicą. Ściśle związane z jego imieniem

    utworzenie Międzynarodowej Unii Ekonomistów i Wolnej Gospodarki

    społeczeństwo Rosji.

    G.H. Popow jest autorem kilkuset prac naukowych i publicystycznych, m.in.: „Problemy teorii zarządzania” (1970, 1974), „Efektywne zarządzanie” (1976, 1989), „Powrót do opozycji” (1994). Interesuje się turystyką wodną i pszczelarstwem.

    Mieszka i pracuje w Moskwie.

    Adres: Moskwa, ul. Tverskaya, budynek 22 „a”, Moskwa, perspektywa Leningradzkiego 17.

    Jesienią 2011 roku burmistrz stolicy Siergiej Sobianin dobrowolnie zatrudnił byłego mera Moskwy G. Popowa jako swojego doradcę.

    Gabriel Popow: biografia

    Miejsce urodzenia i późniejszego zamieszkania przyszłego słynnego rosyjskiego męża stanu i osoby publicznej jest stolicą naszego państwa. Urodził się 31 października 1936 r.

    Jego ojcem był Grek Popow Khariton Gavrilovich (ur. 1910, zm. 2004), który studiował wówczas na Wydziale Rolniczym w Timiryazevce. Matka, Nikolaeva Feodora Georgievna (ur. 1912, zm. 2009), następnie uczyła się tam, aby zostać nauczycielką. Oboje rodzice pochodzą z regionu Azowskiego.

    Po ukończeniu szkoły średniej w Nowoczerkasku ze złotym medalem wstąpił na Wydział Ekonomii Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego. Ukończył je w 1959 r. Jak powiedział sam Gabriel, do wyboru specjalizacji skłoniła go dyskusja, która toczyła się w państwie w tym czasie po opublikowaniu pracy Stalina na temat ekonomicznych problemów socjalizmu.

    Przyszły burmistrz Moskwy świetnie się uczył, otrzymał stypendia Lenina i Stalina. Podczas studiów zaprzyjaźnił się z Petrakowem, z którym siedzieli przy tym samym stole.

    Po ukończeniu studiów kontynuował naukę w szkole wyższej. Przez pewien czas Popow był sekretarzem komitetu uniwersyteckiego Komsomołu (1957 i 1960–61).
    Pracę doktorską obronił w 1963 roku, temat dotyczył wykorzystania maszyn informacyjnych w sferze gospodarczej. W 1970 roku był już doktorem nauk ekonomicznych i najmłodszym w Rosji.

    Rozprawa doktorska dotyczyła problemów metodologicznych, jakie pojawiają się w teoretycznym zarządzaniu społecznym procesem produkcji.
    Od 1971 r. Gabriel Popow jest profesorem w Katedrze Krajowego Planowania Gospodarczego.

    W latach 1971-1988 na Moskiewskim Uniwersytecie Państwowym kierował katedrą zarządzania na Wydziale Ekonomicznym. W latach 1978-1980 jako dziekan kierował całym wydziałem ekonomii Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego.

    Praca twórcza i naukowa

    Popow Gavriil Kharitonovich oprócz wykładów na temat teoretycznych problemów zarządzania dla studentów uniwersytetów prowadził seminaria, na których studiowano teorię rozwoju gospodarczego Związku Radzieckiego.

    Od 1971 do 1973 Równolegle z nauczaniem na uczelni prowadził prace badawcze w Zjednoczonej Akademii Nauk. Od 1988 roku Gabriel Popow objął stanowisko redaktora naczelnego czasopisma „Economic Issues”, które piastował do 1992 roku.

    Po raz pierwszy został mianowany na posła ludowego ZSRR przez Związek Wspólnot Naukowo-Inżynierskich w 1989 roku. W latach 1989-1991. - współprzewodniczący Międzyregionalnej Grupy Zastępców.

    Praca w administracji stolicy

    Popow Gawrij Charitonowicz został wybrany do Rady Moskiewskiej w 1990 r. Później objął stanowisko przewodniczącego Rady Moskiewskiej.

    Na tej pozycji pokazał się z najlepszej strony. Potwierdziły to wybory alternatywne w 1991 r., w których został wybrany na burmistrza.
    Jednak już w następnym roku pierwszy burmistrz Moskwy Gavriil Popov złożył rezygnację ze stanowiska.

    Działalność jako burmistrz

    Według niektórych doniesień to Popow poinformował Amerykanów, a oni później Jelcyna i Gorbaczowa, że ​​przygotowywano Państwowy Komitet Nadzwyczajny.

    Warto zauważyć, że choć zastępca korpusu sprzeciwiał się jawnie puczowi, to ze strony urzędu burmistrza, na którego czele stał Popow, nie było żadnej poważnej aktywności. Przed najbardziej niepokojącą nocą zasugerował, aby posłowie opuścili barykady i udali się do domu, aby nie narażać życia. Obiecując pozostać w Sowiecie Moskiewskim do zakończenia zamieszek, po zakończeniu posiedzenia zastępców natychmiast wyjechał do Białego Domu.

    Pomimo tego, że Popow jest byłym członkiem KPZR, w którego szeregach był członkiem przez długi czas, to za jego zgodą zburzono pomniki komunistycznych rewolucjonistów w Moskwie oraz zmieniono nazwy ulic i placów miasta.

    Dziennikarz Anatolij Baranow opublikował informację, że Popow wspiera projekt, według którego Ogród Neskuchny wraz z otaczającymi go terenami miał zostać przekazany w drodze dzierżawy na pół wieku jednemu z radziecko-francuskich przedsiębiorstw za absurdalną kwotę 99 dolarów amerykańskich.

    Według A. Baranowa, gdy fakt ten dowiedział się prasy francuskiej, przebywający z wizytą w Rosji brytyjski parlamentarzysta z Partii Pracy K. Livingston powiedział, że każdy cywilizowany kraj wsadziłby autorów takiego projektu za kratki (G Wspomniano o Popowie).

    Różne stanowiska i tytuły

    W 1991 roku Popow stał na czele Międzynarodowego Związku Ekonomistów jako prezydent.

    W 1992 roku został rektorem Międzynarodowego Uniwersytetu Moskiewskiego.

    Obecnie Popow Gabriel jest prezesem Rosyjskiego Wolnego Towarzystwa Ekonomistów, prezesem rosyjskiego oddziału Światowej Ligi na rzecz Wolności i Demokracji, honorowym akademikiem Akademii Międzynarodowego Zarządzania, członkiem rzeczywistym Rosyjskiej Akademii Nauk Przyrodniczych (Rosyjska Akademia Nauk Przyrodniczych), przewodniczący rosyjskiego ruchu reform demokratycznych od 1991 r., przewodniczący ruchu publiczno-politycznego „Socjaldemokraci” od 1995 r.

    24 listopada 2001 r. odbył się zjazd założycielski Socjaldemokratycznej Partii Rosji, na którym Gabriel Popow został wybrany na członka Rady Politycznej partii. W 2002 roku został prezesem Fundacji Rozwoju Idei Socjaldemokratycznych im. Plechanow. W 1989 roku został wybrany na prezydenta Federacji Wspólnot Greckich zwanej Pontos.

    Jest doktorem honoris causa American University of Southern Utah i Dowling College w Nowym Jorku, a także honorowym obywatelem miast Seulu, Tokio i północnoamerykańskiego stanu Maryland.

    Publikacja prac naukowych

    W latach pierestrojki Popow publikował w „Pytaniach ekonomii” artykuły na temat rozwoju sytuacji społeczno-gospodarczej w społeczeństwie sowieckim i pilnej potrzeby głębokich reform. Niektóre pojęcia, na przykład termin „system dowodzenia i administrowania”, wprowadził w swojej pracy nad analizą dzieła literackiego „Nowe zadanie”, napisanego przez Aleksandra Becka i przechowywanego przez ponad dwie dekady.

    Wiele jego prac publikowano w „Science and Life”, gdzie był członkiem redakcji. Popow był także członkiem redakcji biuletynu Ogólnounijnego Instytutu Informacji Naukowo-Technicznej.

    W „Ogonyoku” zaproponował ponowne pochowanie N.S. Chruszczowa w pobliżu Kremla.

    O wielkim wkładzie Popowa w proces kształtowania się i dalszego rozwoju podstaw zarządzania i spraw książki świadczy fakt, że powierzono mu rolę przewodniczącego w takich strukturach, jak Międzynarodowa Akademia Książki i Sztuki Książki, a także Międzynarodowa Akademia Biznesu.

    O poglądach politycznych

    Na początku lat dziewięćdziesiątych G. Popow, w okresie poparcia narodu rosyjskiego dla pierwszego prezydenta B.N. Jelcyna, mówił o potrzebie „mistrza dla ludu”. Podobno sami ludzie nie mają ochoty pracować, ale ktoś musi stworzyć inne życie, lepsze.

    W połowie 2007 roku Popow opowiedział się za zdrajcą generałem Własowem.

    Wiosną 2009 roku skrytykował działania antykryzysowe rosyjskiego rządu, stwierdzając, że należy wymienić ekipę rządzącą.

    Zaproponował szereg globalnych reform społeczno-gospodarczych opracowanych przez Międzynarodową Unię Gospodarczą. Popow wysunął pomysł utworzenia rządu światowego i rozwiązania obecnego składu Organizacji Narodów Zjednoczonych. Zaproponował przyjęcie innej podstawy jego kształtowania, uwzględniającej określenie liczebności populacji, wielkości zgromadzonego majątku narodowego oraz określonej wysokości dochodu narodowego przypadającego na każdą osobę. Należy sprawować pewnego rodzaju globalną kontrolę nad całą bronią nuklearną, energią jądrową, technologią rakietową i kosmiczną oraz zasobami mineralnymi na całej planecie.

    Pomysły na globalne spojrzenie na rozwój planety

    Popow zaproponował objęcie procesu porodu ścisłą kontrolą regulacyjną, która uwzględniałaby poziom produktywności i ilość zasobów zgromadzonych w każdym państwie. Nawoływał do wyjścia z impasu wskazanego przez Malthusa: niedopuszczalne jest, gdy zubożałe narody rozmnażają się najszybciej.

    Wraz z tym jego propozycje, jako najbardziej obiecujące, proponowały preferowanie kontroli genetycznej przeprowadzanej na etapie embrionalnym w celu ciągłego oczyszczania puli genów człowieka.

    Jego zdaniem należy tworzyć struktury państwowe z całkowitym wykluczeniem demokracji populistycznej. Przy wyborze posłów do izby ustawodawczej obywatel musi dysponować liczbą głosów odpowiadającą wielkości jego kwalifikacji edukacyjnych i intelektualnych, a także uwzględnić wysokość podatków płaconych przez wyborcę od wielkości jego dochodów.

    Popow zaproponował wydalenie z szeregów wspólnoty światowej państw, które „odmawiają perspektywy globalnej”.

    Publikacje krytyczne

    Na początku 2010 roku Popow i burmistrz Moskwy Jurij Łużkow wspólnie przygotowali krytyczny artykuł na temat idei reform Gajdara, w którym zauważyli, że „po przeprowadzeniu tych przemian gospodarczych kraj został odrzucony na trzydzieści pięć lat, potencjał gospodarczy państwa zmniejszył się czterokrotnie.”

    Popow opublikował ponad sto artykułów naukowych i publicystycznych. W szczególności w latach 1970 i 1974 opublikowano prace na temat „Problemów teorii zarządzania”, w 1976 i 1989 r. - na temat „Efektywnego zarządzania”, w 1994 r. - artykuł „Powrót do opozycji”.

    W 1996 roku wybrane prace ukazały się w ośmiotomowym wydaniu.

    Książka o wojnie

    Popow napisał książkę „Czterdzieści jeden-czterdzieści piąty. Jedna wojna czy trzy?” Praca ta została opublikowana w Internecie pod tytułem „Trzy wojny Stalina”. W tej pracy Popow udowadnia teorię, że podczas Wielkiej Wojny Ojczyźnianej miały miejsce trzy wojny jednocześnie. Pierwszą straciliśmy już w pierwszych dniach ofensywy wojsk hitlerowskich.

    Podczas drugiej wojny, Wojny Ojczyźnianej, w obronie Ojczyzny stanęła cała ludność kraju. W trzeciej wojnie, w latach 1944-1945, dokonano tzw. ekspansji socjalizmu.

    Popow pozytywnie wypowiadał się o ruchu Occupy Wall Street, mówiąc, że daje mu to nadzieję.

    Po zamordowaniu Borysa Niemcowa G. Popow stwierdził, że jedyną słuszną reakcją na tę akcję jest potrzeba zjednoczenia się wokół prezydenta Rosji.


    Członek zwyczajny Międzynarodowej Akademii Zarządzania. Doktor nauk ekonomicznych.

    Gavriil Popov urodził się 31 października 1936 roku w Moskwie. Grek według narodowości. Rodzice byli potomkami greckich osadników w regionie Azowskim. W 1954 r. Popow ukończył szkołę średnią w Nowoczerkasku, a w 1959 r. otrzymał czerwony dyplom Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego. Następnie rozpoczął studia podyplomowe na tej samej uczelni.

    Podczas studiów pełnił funkcję sekretarza Komitetu Komsomołu Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego. Po ukończeniu studiów podyplomowych Gavriil Popov pozostał na Wydziale Ekonomicznym. Od 1963 roku przez osiem lat pracował jako docent w katedrze planowania, kierownik laboratorium zarządzania produkcją, a następnie mianowany kierownikiem katedry zarządzania. Prowadził wykłady z teorii zarządzania i teorii rozwoju gospodarczego ZSRR.

    Jednocześnie kierował katedrą w Instytucie Informacji Nauk Społecznych Akademii Nauk ZSRR. Gavriil Popov uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych w 1970 roku, a rok później osiągnął stopień profesora. Od 1978 r. przez trzy lata był dziekanem Wydziału Ekonomii Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego.

    W 1988 został redaktorem naczelnym czasopisma „Woprosy Ekonomiki”. W latach pierestrojki opublikował szereg materiałów na temat sytuacji społeczno-gospodarczej społeczeństwa radzieckiego i potrzeby jego głębokiej reformy.

    Gavriil Kharitonovich jest członkiem Rosyjskiej Akademii Nauk Przyrodniczych od 1991 roku, członkiem rzeczywistym Akademii Twórczości i członkiem honorowym Międzynarodowej Akademii Zarządzania. Publikuje prace naukowe w czasopiśmie Science and Life.

    W czerwcu 1991 roku, na fali demokratycznych reform w kraju, które aktywnie wspierał Gawriił Popow, został pierwszym burmistrzem Moskwy, ale rok później złożył rezygnację.

    Jednocześnie został rektorem Międzynarodowego Uniwersytetu w Moskwie, a także Międzynarodowego Związku Ekonomistów i Wolnego Towarzystwa Ekonomicznego, w tworzeniu których brał bezpośredni udział. Był członkiem prezydium Rady Politycznej przy Prezydencie Rosji, przewodniczącym izby Rady Polityki Zagranicznej.

    Na zjeździe założycielskim Socjaldemokratycznej Partii Rosji w dniu 24 listopada 2001 roku został wybrany członkiem jej Rady Politycznej.

    Od października 2018 roku jest członkiem rzeczywistym Akademii Kreatywności oraz członkiem honorowym Międzynarodowej Akademii Zarządzania. Doradca burmistrza Moskwy S.S. Sobianin.

    Prace Gabriela Popowa

    Dzieła zebrane w ośmiu tomach. - M.: Zgoda, 2006.

    Technika pracy osobistej. - M.: Robotnik moskiewski, 1966 i inne publikacje

    Problemy teorii sterowania. - M.: Ekonomia, 1970; wydanie 2. - M., 1974.

    Naukowe podstawy zarządzania. - M., 1971

    Problemy doskonalenia zarządzania. - Wilno, 1972

    Metody kierowania produkcją socjalistyczną. - M.: Wiedza, 1973.

    Efektywne zarządzanie. - M.: Ekonomia, 1976; wydanie 2. - 1985

    Kompleksowa racjonalizacja zarządzania produkcją. - M.: Wiedza, 1987

    Zarządzanie gospodarcze - do poziomu nowych wymagań. - M., 1987

    Źródło problemów. - M.: Politizdat, 1989

    Jak zarządzać gospodarką. - M.: Pedagogika, 1989.

    Sposoby restrukturyzacji. - M.: Ekonomia, 1989

    Błyskotliwość i bieda systemu administracyjnego. - M.: PIK, 1990

    Znów w opozycji. - M.: Galaktika, 1994.

    Czy Rosja będzie miała drugie tysiąclecie? - M.: Ekonomia, 1998

    Notatki o wojnie. - M.: Olimp, 2005

    Teoria i praktyka socjalizmu w XX wieku. - M., 2006

    Dzarasow S., Menshikov S., Popov G. Losy ekonomii politycznej i jej klasyka radziecka. M.: Wydawnictwo Alpina, 2004.

    Trzy wojny Stalina. - M.: Olimp, 2007.

    Przywołuję ducha generała Własowa. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2008.

    Początki rosyjskiego nieszczęścia. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2008.

    Materializacja widma komunizmu. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2008.

    Błąd w projekcie. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2008.

    Reformowanie tego, co niereformowalne. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2009.

    „Wiek wilczarzy rzuca mi się na szyję”: przemyślenie losów Rosji w XX wieku. - M.: Wydawnictwo Tonchu, 2012. - 960 s. - 1000 egzemplarzy.

    W burzach epoki. M.: Wydawnictwo „Gazeta Ekonomiczna”, 2011r. – 832 s.

    Pierestrojka Michaiła Gorbaczowa. - M.: Wydawnictwo Międzynarodowego Uniwersytetu, 2011.

    Czterdzieści jeden - czterdzieści pięć. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2011.

    Reformy Borysa Jelcyna (tworzenie rosyjskiej nomenklatury-oligarchiczny postindustrializm). M.: Wydawnictwo Międzynarodowego Uniwersytetu w Moskwie, 2012. - (Rzuca mi się na szyję stuletni wilczarz (przemyślenie historii Rosji XX wieku w dziesięciu książkach)). - 3000 egzemplarzy.

    Świetna alternatywa XXI wieku. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2013. - 416 s.

    Reformy Borysa Jelcyna. - M.: Międzynarodowe Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2013.

    Udział